Du har hittat till Rutiga Familjen, matematikspelet som föddes 1996. Sedan dess står spelet i fokus för forskning kring grundskolematematik. Under åren har forskningsprojektet finansierats från olika håll. Varje finansieringstillfälle innebär oftast en specificering av de målen vi vill uppnå. Det övergripande syftet med denna forskning är dock detsamma: att matematik ska vara roligt. Parallellt med forskningsresultaten utvecklas detta syfte ytterligare, vi fokuserar för närvarande på: förståelse, attityd samt självbedömning.

  • Vända trenden "matte är svårt". Att förstå matematik från grunden, grafiskt  och till en början utan symboler och tal, för att sedan stegvis införa det traditionella matematikspråket.
  • Vända trenden "matte är tråkigt". Att tycka om matematik i den meningen att tycka att ämnet är helt ok, såklart är det bonus när eleven tycker att matte är jättekul.
  • Vända trenden att "man inte duger i matte". Att inse sin egen förmåga och bedöma att man kan eller tror sig kunna lösa uppgiften.

Forskning innebär konkret att spelet används som pedagogiskt material av aktiva lärare, att spelet spelas av verkliga elever i reella klasser, att spelet utvecklas i takt med forskningsresultaten samt att forskningsartiklar skrivs och presenteras/diskuteras internationellt. Det medför även att matematikspelet Rutiga Familjen uppmärksammas i pressen, av kommuner, privatpersoner, mm.

En ny version av Rutiga Familjens matematikspel har lanserats! Denna uppgradering medför bl.a. en optimerad spelhastighet för en ökad spelupplevelse, tillkomsten av åtta nya spel och hjälp till varje spel som kort beskriver spelmålet och poängtilldelningen. Läs mer om spelets nya version.

Fördjupa dig i materialet och tveka framförallt inte att testa spelet!

bild slumpa fram flera inlägg

    Ur arkivet: APLEC konferens i USA

    Lena Pareto deltar i APLEC konferensen International Workshop on Adaptation and Personalization in E-B/Learning using Pedagogic Conversational Agents, in Hawaii, USA, och presenterar följande artikel: A Teachable Agent Game for Elementary School Mathematics promoting Causal Reasoning and Choice.

    Publicerat 2010, Jun 20 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Ny forskning: Dataspel får tredjeklassare att fatta matte på djupet

    bild artikel”En  vetenskaplig studie visar att mattespelet Rutiga Familjen kraftigt förbättrar tredjeklassares matematiska förståelse. Spelet åskådliggör hur vårt talsystem är uppbyggt. Elever som spelar det tränar sin förmåga att resonera om matematiska problem och tänka ut strategier för att lösa dem”
    Pressrelease Högskolan Väst, Trollhättan, måndag 21 maj 2012» Läs mer

    Publicerat 2012, Maj 21 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Hon gör matten till lek

    bild artikel”Matte är sjuårige Lindas favoritämne, men dataspelet rutiga familjen är dubbelt så roligt. Och mitt i leken får hon och hennes vänner en djupare förståelse för matematik.”
    Tidningsartikel Göteborgs-Posten, tisdag 23 maj 2000 » Läs mer

    Publicerat 2000, Maj 23 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Bidrag från KK stiftelsen

    Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling (KK-stiftelsen) finansierar Rutiga Familjen under projektet En ny generation läromedel och projektnamnet Lek och spela i plus- och minusvärlden. Finansieringen sker över en period av nästan 3,5 år.

    Utöver skapandet av Rutiga Familjen (ursprungligen som datorbaserad prototyp) samt dess kontinuerliga utveckling och programmering, sker bl.a. följande mellan dec 1997 och maj 2001:
    - Projektidén presenteras till lärare från tre olika skolor.
    - Intervju av huvudsakligen flickor utförs. Intervjun fokuserar på matematik och datorspel.
    - RF:s första spelen i addition och subtraktion med enbart ental testas i en vecka av 2 klasser i årskurs 3 och av tolv 6-åringar.
    - Spelen med 10-tal och 100-tal testas med dessa två klasser i årskurs 3 (samma klasser som ovan).
    - Projektet presenteras för alla lärare från låg- och mellanstadiet på Åreskolan.
    - RF genomgår en ny testomgång med en ny referensskola i Åre. Spelen testas med klasser i årskurs 2, 3, 5 och 6.  I de lägre klasserna testas huvudsakligen spelen med addition och subtraktion på alla nivåer, medan i de högre klasserna testas multiplikations- och divisionsspelen för första gången.
    - Åreskolan fortsätter under hösten 99 att använda RF i sin undervisning. Mer djupgående analyser och tester planeras för att försöka avgöra om förståelsen för matematik påverkas. Detta innebär jämförelser av barnens förståelse i formell matematik relativt i RF:s modell samt upprepning av dessa tester efter flera månaders kontinuerligt arbete med spelen.
    - RF utgör under hösten 99 en central del i undervisningen av flickorna som har stora inlärningssvårigheter. Undervisningen i datakunskap sker regelbundet på en nystartad internatskola för flickor med extremt svåra uppväxtförhållanden.
    - Sökning efter lämpliga samarbetspartners pågår för en eventuell kommersialisering av RF.
    - Utförliga förståelsetester med årskurs 2 samt årskurs 6 genomförs i Åreskolan våren 99. Testerna består av först ett skriftligt test med uppgifter som löses i traditionellt formulerad matematik, sedan en spelsession med RF i ca 1 timme var, med den nya kopplingen till matematik påslagen och slutligen ett skriftligt test, med precis samma uppgifter som i den första delen, dock formulerade i rutmodellen, med syftet att se om hur väl eleverna klarade av att lösa olika sorters uppgifter i de två varianterna.
    - Kortare test görs på Mossebergsskolan i samband med ett radioprogram, december 1999.
    - Förståelsetester görs (med nya barn) på Montessoriskolan i Henån våren 2000.
    - Hösten 2000 utförs tester med multiplikations- och divisionsspelen på Åreskolan.
    - Åreskolan testar spel mot datorspelare under våren 2001.
    - Våren 2001 görs även allmänna tester av spelet (med nya barn) i Östersund.
    - Mindre omfattande test av spelets saga och dess ljudeffekter görs på Åreskolan under våren 2001.

    Publicerat 1997, Dec 1 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Examensarbete placerar Rutiga Familjen hos elever som upplever svårigheter i matematik

    Ann Nilsson , har skrivit sin studentuppsats med fokus på matematikspelet Rutiga Familjens integration i en ny lärmiljö: hos elever som upplever svårigheter i matematik. Elevernas förståelse, attityd och bedömning av den egna förmågan analyseras och kompletteras av spelobservationer samt intervju med specialpedagog och mynnar ut i konkreta rekommendationer för spelets integration i och anpassning till denna lärsituation. Examensarbetet utsågs till Sveriges bästa uppsats i systemvetenskap
    Titel: Lärsituationens komplexitet för elever som upplever svårigheter i matematik: Rutiga Familjen i en ny lärmiljö
    Författare: Nilsson, Ann, Högskolan Väst
    Handledare: Pareto, Lena, Högskolan Väst
    Examinator: Gander, Pierre, Högskolan Väst
    Abstrakt:
    Räkna med Rutiga Familjen är ett spel utvecklat som läromedel i matematik. Spelets huvudmål är att motivera elever i sitt lärande genom sin grafiska representation av decimalsystemet, de fyra räknesätten, positiva och negativa tal samt genom sin pedagogiska ansats av en lärande agent. För att motivera elever att spela och arbeta med matematik utan att initialt vara medveten om det, är matematiken i spelet trots sin matematiska grund, nedtonad. Spelet som testas internationellt mot normaltpresterande elever, introducerades i detta projekt till sex svenska elever med låg motivation för och/eller svårigheter i matematik. Eleverna som är från femte till sjunde klass deltog i denna undersökning under en tre veckors period. Projektets huvudmål är att föreslå rekommendationer för matematikspelets integration i undervisningen av elever med matematiksvårigheter och för anpassning av spelet till deras behov. Som utgångspunkt för framtagning av rekommendationerna ställdes följande fråga: Hur ser lärsituationen ut för elever som upplever svårigheter i matematik? I ett försök att förstå komplexiteten av elevernas lärsituation genomfördes flera tester i deras attityd, självvärdering och matematikförståelse, observationer av deras spelande, intervju med specialpedagogen samt enkät kring deras attityd gentemot spelet och specialundervisningen och kring deras förståelse för traditionellt vs grafiskt representerade matematikuppgifter. Trots studiens tidsbegränsning är det uppenbart att elevernas svårigheter i matematik hänger samman med andra faktorer, då majoriteten av eleverna uppvisar en negativ inställning, en låg självvärdering samt känslighet för störningar och reaktioner från sitt sociala nätverk. Läs uppsatsen

    Ref: Nilsson A. Lärsituationens komplexitet för elever som upplever svårigheter i matematik : Rutiga Familjen i en ny lärmiljö. 2009.

    Publicerat 2009, Jun 1 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Dataspel hjälper matematikelever

    bild reportage”En familj vid namn Rutiga familjen har hjälpt eleverna på Hovhultsskolan i Uddevalla att bli bättre på matematik. För i februari i år hakade två av skolans klasser på matematikprojektet Rutiga familjen.”
    Sveriges Radio, Nyheter P4 Väst, fredag 8 oktober 2010 » Läs artikeln och lyssna på reportaget

    Publicerat 2010, Okt 8 (0 kommentar)

10 reaktion på “Ur arkivet

    • Hej Marie

      Det är inte helt ovanligt att ”vuxna” har lite svårt med spelet till en början. Det kan bero på att spelet har ett annorlunda representationssätt och skiljer sig från den traditionella representationen med siffror, tal och matematiska operationstecken som vuxna är vana vid. Den initiala ”ovanan” brukar dock gå över när man har spelat en stund, då kanske man även märker att man delvis spelar mer intuitivt.

      Men du gav oss idén att skapa några korta instruktionsfilmer till spelet, så tack ska du ha! Du hittar dessa på Rutiga Familjens egen kanal på You Tube. Vi hoppas att de hjälper dig med spelet.

      Lycka till
      /Ann Nilsson

  1. Går det att få tillgång till spelet i skarpt läge eller är det testläget som gäller?

    • Hej Hillevi, jag har nu svarat på ditt tidigare mail (ledsen att det tog tid), där har du fått uppgifter om hur du registrerar dig och dina elever för att använda spelet fullt.
      Mvh, Lena

    • Hej Lars-Olov,

      du har tillgång till spelet utifrån denna sida, alltså rutigafamiljen.se
      Klicka på bilden längst upp till höger ”testa nya spelet”, välj Testskola, välj valfri testperson och använd ”test” som lösenord. Du behöver ett gratisprogram för att kunna spela, läs mer om detta under fliken Testa spelet.
      Mvh,
      Ann Nilsson

Lämna ett svar till Lena Pareto Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>