Du har hittat till Rutiga Familjen, matematikspelet som föddes 1996. Sedan dess står spelet i fokus för forskning kring grundskolematematik. Under åren har forskningsprojektet finansierats från olika håll. Varje finansieringstillfälle innebär oftast en specificering av de målen vi vill uppnå. Det övergripande syftet med denna forskning är dock detsamma: att matematik ska vara roligt. Parallellt med forskningsresultaten utvecklas detta syfte ytterligare, vi fokuserar för närvarande på: förståelse, attityd samt självbedömning.
- Vända trenden "matte är svårt". Att förstå matematik från grunden, grafiskt och till en början utan symboler och tal, för att sedan stegvis införa det traditionella matematikspråket.
- Vända trenden "matte är tråkigt". Att tycka om matematik i den meningen att tycka att ämnet är helt ok, såklart är det bonus när eleven tycker att matte är jättekul.
- Vända trenden att "man inte duger i matte". Att inse sin egen förmåga och bedöma att man kan eller tror sig kunna lösa uppgiften.
Forskning innebär konkret att spelet används som pedagogiskt material av aktiva lärare, att spelet spelas av verkliga elever i reella klasser, att spelet utvecklas i takt med forskningsresultaten samt att forskningsartiklar skrivs och presenteras/diskuteras internationellt. Det medför även att matematikspelet Rutiga Familjen uppmärksammas i pressen, av kommuner, privatpersoner, mm.
En ny version av Rutiga Familjens matematikspel har lanserats! Denna uppgradering medför bl.a. en optimerad spelhastighet för en ökad spelupplevelse, tillkomsten av åtta nya spel och hjälp till varje spel som kort beskriver spelmålet och poängtilldelningen. Läs mer om spelets nya version.
Fördjupa dig i materialet och tveka framförallt inte att testa spelet!
”Forskning och pedagogik går hand i hand när Wallenbergsstiftelsen storsatsar på matematik och IT i Uddevalla. Genom ett anslag på 1,2 miljoner kronor sätter IT-hungriga lärare Forshällaskolan på kartan.”
Tidningsartikel Bohusläningen, Del 2, fredag 26 september 2008 » Läs mer- Publicerat 2008, Sep 26 (0 kommentar)
Skolverket satsar på matematik i Uddevalla som i samarbete med Högskolan Väst under 2011-2013 har för mål att:
- öka djupförståelse i taluppfattning och aritmetik hos elever årskurs 1-6
- eleverna utvecklar sin förmåga till matematiska resonemang, samt sitt strategiska tänkande
- nå högre måluppfyllelse i Nationella Prov i år 3 och år 5 i matematik
- öka motivationen för en djupare förståelse för matematik hos deltagande elever och lärare
- deltagande lärare få mer erfarenhet av och kunskap om att använda alternativa läromedel
- utveckla effektiva didaktiska metoder för att integrera lärspelet i olika undervisningssituationer
- fördjupa lärares syn på aritmetik genom diskussion om samband , mönster och förståelse av tal och de fyra räknesätten
- skapa en möteskultur för erfarenhetsutbyte och didaktiska diskussioner som är både nivåövergripande (learning studies, skolmöten) och kommunövergripande (projektkonferenser).
Projektet är indelat i tre faser:
Fas I – Projektkonferens (en konferens/år för alla skolor och lärare som leds av forskarna), samt skolgruppsmöten lärare och forskare tillsammans under HT 2011, där riktlinjer och genomförande definieras tillsammans.
Fas II – Klassrumsobservationer, där lärspelet Rutiga Familjen används i matematikundervisningen, samt återkopplingsmöten (learning studies) och skolgruppsmöten (två möten/termin/skola, innefattar skolans lärare samt forskare) under VT 2012 och HT 2012.
Fas III - Projektkonferens, skolgruppsmöten, sammanställning av insamlat material, djupanalyser av data, rapportskrivning VT2013 samt spridning av resultaten.- Publicerat 2011, Sep 1 (0 kommentar)
Inför vårt fortsatta arbete under Fas I av Skolverkets satsning på matematik i Uddevalla 2011-2013 har vi sammanställt en enkät som riktar sig till alla deltagande lärare i projektet. Syftet med enkäten är att delvis fungera som ett tillfälle för lärarna att reflektera över sin relation och syn på ämnet matematik, som en utgångspunkt för våra fortsatta diskussioner. Delvis kommer enkätsvaren att sammanställas och konkretiseras i gemensamma idébanker som vi alla kan ta del av och diskutera kring, som t.ex.:
- vad kan påverka synen på ämnet (fråga B.4)
- exempel på alternativa matematiklektioner (fråga C.2)
- exempel på bedömningsmetoder och brister i våra vanliga bedömningsinstrument (fråga C.4-6)
- vad värdesätts i undervisningssammanhang (fråga C.8)
- vad är speciellt utmanande (fråga C.9)
- vilka förväntningar och farhågor finns det inför detta projekt (fråga D.3-4)Nedan presenteras alla frågor som finns i enkäten. Svaren behandlas dock inte i detta forum.
Enkätens frågor är indelade i 4 teman:
A. Bakgrund
1. Vilket år är du född?
2. Vad har du för slags lärarutbildning alternativt annan utbildning?
3. Vilken ämnesinriktning har du i din utbildning (om någon)? Om du har en ämnesinriktning, vad gjorde att du valde just den?
4. Har du någon annan ämnesutbildning/fortbildning?
5. Hur många år har du undervisat?
6. Vilka åldrar har du huvudsakligen undervisat?
7. Vilka ämnen har du huvudsakligen undervisat i?B. Egna erfarenheter från skoltiden
1. Vilket/vilka var dina egna favoritämnen i skolan?
2. Hur upplevde du själv matematik under din skolgång?
3. Berätta om ditt starkaste matematikminne från skoltiden!
4. Har någonting inträffat eller gjort att du efter skoltiden förändrat din syn på och/eller inställning till matematik? I så fall vad och på vilket sätt?C. Egna erfarenheter från lärarrollen
1. Berätta hur en typisk matematiklektion går till när du undervisar!
2. Berätta om den/de mest ovanliga matematiklektionen/erna du hållit!
3. Vilka läromedel/hjälpmedel använder du mest i din matematikundervisning? Vilka använder du helst?
4. Hur bedömer du dina elevers matematikförståelse? Berätta om alla sätt du kan komma på!
5. Vad tycker du om de nationella proven i matematik som bedömningsinstrument?
6. Har du någon gång upplevt att en elevs matematiska förståelse är väsentligt skilt från hur eleven presterar på t.ex. prov och tester? Vad är det i så fall som skiljer sig åt?
7. Hur upplever du dina elevers attityd och inställning till matematikämnet?
8. Berätta om ditt bästa minne från din egen matematikundervisning!
9. Berätta om någon situation som du som matematiklärare har upplevt speciellt utmanade och/eller frustrerande!D. Om projektet
1. Har du varit med i andra utvecklingsprojekt tidigare? I så fall vad har det/dessa handlat om?
2. Varför har du valt/blivit utvald att delta i skolverkets matematiksatsning?
3. Vilka förväntningar har du på projektet?
4. Vilka farhågor har du inför projektet?
5. Vad skulle du helst av allt önska att ett matematikprojekt ger dig som lärare?- Publicerat 2011, Okt 26 (0 kommentar)
Idag har vi vår första kreativa workshop tillsammans med 12 lärare från Dalabergsskolan. Lärarna arbetar utifrån vad klassen arbetar med, hur klassen arbetar med det, vilka mål som styr och vilka utmaningar som finns. Sedan väljer varje årskurs en utmaning och ett mål att arbeta utifrån under tre lektioner där eleverna spelar med matematikspelet Rutiga Familjen.
Utmaningarna och målen som valdes per årskurs samt lektionernas upplägg (mål, innehåll, val av spelpartner) ser ut som följande:
Spår 1 ÅK 1-2
Vald utmaning
-
Valt mål
10-kamraterna
Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)
Spår 1 ÅK 3-5
Vald utmaning
-
Valt mål
Förstå och använda 10-kompisar
Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)
Spår 2 & 3 ÅK 1-3
Vald utmaning
Svårt att få eleverna att förstå likamedtecknets betydelse
Valt mål
Att förstå vad likamedtecknet betyder
Istället för att planera in sina tre lektioner, utvecklade lärarna en ny spelidé som har resulterat i flera nya spel!
Spår 2 & 3 ÅK 2-5
Vald utmaning
Att eleverna ska bli säkra på multiplikationstabeller. Att kunna använda multiplikation i problemlösning: area, räknesagor
Valt mål
Kunna koppla multiplikationstabellen med areaberäkning
Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)
Spår 4 & 5 ÅK 1-3 & lilla gruppen
Vald utmaning
Öppna utsagor t ex: 7 + _ = 10 och 10 – _ = 4
Valt mål
Kunna 10-kamraterna utan att tveka
Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)
- Publicerat 2012, Jan 11 (0 kommentar)
”Högskolan Väst har tillsammans med Stanford University och Lunds universitet tilldelats 1, 2 miljoner kronor för att utveckla grundskolans matematikundervisning med hjälp av IT och digitala whiteboard. Forshällaskolan i Uddevalla kommer nu i en studie att använda sig av Rutiga familjen, ett grafiskt matematikprogram utvecklat av Lena Pareto, forskare vid Högskolan Väst.”]
Wallenbergstiftelsen storsatsar på forskningsprojekt om matematik och IT.”
Nyhet Högskolan Väst, Trollhättan, fredag 26 september 2008 » Läs mer- Publicerat 2008, Sep 26 (0 kommentar)
Efter den första spelperioden i Skolverkets Matematiksatsning har det nu blivit dags att utvärdera och reflektera samt diskutera kring den fortsatta integrationen av Rutiga Familjens matematikspel som läromedel i matematikundervisningen.
Under denna period träffar vi alla deltagande lärare och i samtal utvärderas det planerade lektionsupplägget kontra de genomförda speltillfällen, lärarens och elevernas inställning gentemot spelet och spellektionerna, lärarens roll, mm. Tillsammans reflekterar vi kring matematikspelet och dess integrering i undervisningen samt planerar kommande spelperiod och observationer.
- Publicerat 2012, Maj 2 (0 kommentar)
hej!
Jag är ju vuxen…… och har försökt spela med förstår ingenting. Det skulle vara önskvärt att det finns en minifilm (t ex youtube) som förklarar hur man spelar?
Den har jag hittat men det förklarar inte hur man går tillväga för att spela.
http://www.youtube.com/watch?v=QUgiEYXllro
mvh/marie
Hej Marie
Det är inte helt ovanligt att ”vuxna” har lite svårt med spelet till en början. Det kan bero på att spelet har ett annorlunda representationssätt och skiljer sig från den traditionella representationen med siffror, tal och matematiska operationstecken som vuxna är vana vid. Den initiala ”ovanan” brukar dock gå över när man har spelat en stund, då kanske man även märker att man delvis spelar mer intuitivt.
Men du gav oss idén att skapa några korta instruktionsfilmer till spelet, så tack ska du ha! Du hittar dessa på Rutiga Familjens egen kanal på You Tube. Vi hoppas att de hjälper dig med spelet.
Lycka till
/Ann Nilsson
Går det att få tillgång till spelet i skarpt läge eller är det testläget som gäller?
Hej Hillevi, jag har nu svarat på ditt tidigare mail (ledsen att det tog tid), där har du fått uppgifter om hur du registrerar dig och dina elever för att använda spelet fullt.
Mvh, Lena
Hur kan jag få tillgång till Rutiga familjen?
Hej Lars-Olov,
du har tillgång till spelet utifrån denna sida, alltså rutigafamiljen.se
Klicka på bilden längst upp till höger ”testa nya spelet”, välj Testskola, välj valfri testperson och använd ”test” som lösenord. Du behöver ett gratisprogram för att kunna spela, läs mer om detta under fliken Testa spelet.
Mvh,
Ann Nilsson