Du har hittat till Rutiga Familjen, matematikspelet som föddes 1996. Sedan dess står spelet i fokus för forskning kring grundskolematematik. Under åren har forskningsprojektet finansierats från olika håll. Varje finansieringstillfälle innebär oftast en specificering av de målen vi vill uppnå. Det övergripande syftet med denna forskning är dock detsamma: att matematik ska vara roligt. Parallellt med forskningsresultaten utvecklas detta syfte ytterligare, vi fokuserar för närvarande på: förståelse, attityd samt självbedömning.

  • Vända trenden "matte är svårt". Att förstå matematik från grunden, grafiskt  och till en början utan symboler och tal, för att sedan stegvis införa det traditionella matematikspråket.
  • Vända trenden "matte är tråkigt". Att tycka om matematik i den meningen att tycka att ämnet är helt ok, såklart är det bonus när eleven tycker att matte är jättekul.
  • Vända trenden att "man inte duger i matte". Att inse sin egen förmåga och bedöma att man kan eller tror sig kunna lösa uppgiften.

Forskning innebär konkret att spelet används som pedagogiskt material av aktiva lärare, att spelet spelas av verkliga elever i reella klasser, att spelet utvecklas i takt med forskningsresultaten samt att forskningsartiklar skrivs och presenteras/diskuteras internationellt. Det medför även att matematikspelet Rutiga Familjen uppmärksammas i pressen, av kommuner, privatpersoner, mm.

En ny version av Rutiga Familjens matematikspel har lanserats! Denna uppgradering medför bl.a. en optimerad spelhastighet för en ökad spelupplevelse, tillkomsten av åtta nya spel och hjälp till varje spel som kort beskriver spelmålet och poängtilldelningen. Läs mer om spelets nya version.

Fördjupa dig i materialet och tveka framförallt inte att testa spelet!

bild slumpa fram flera inlägg

    Ur arkivet: Observationsperiod i RF klasserna

    Parallellt med att RF elever spelar matematikspelet utförs under Fas II i Skolverkets matematiksatsning 2011-2013 bl.a. klassrumsobservationer.

    Under mars och april 2012 planeras och genomförs 13 observationer hos 11 lärare i 4 Uddevallaskolor. Fyra observatörer (Lena Pareto, Maria Spante, Lena Nilsson och Ann Nilsson från Högskolan Väst) besöker varsin klass under en planerad matematiklektion med Rutiga Familjen.

    Varje lektionsupplägg är skapat av läraren och är unikt för varje klass. Det är också utgångspunkten för speltillfället som observeras. Under lektionen observeras bl.a. samspelet mellan lärare och elever, mellan elever och mellan elever och spelet. Observatörerna för anteckningar som sedan digitaliseras och sammanfattas, medan läraren skriver ner sina egna reflektioner kring RF-lektionerna.

    Under denna period får lärarna hjälp av Kjell Svanström, projektets koordinator och lärare på Dalabergskolan, med RF spelet och eventuella teknikaliteter.

    Publicerat 2012, Mar 8 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Skolverkets Omvärldsblogg

    Samhällsanalytiker och frilansskribent Stefan Pålson skriver om Rutiga Familjens forskningsprojekt ”Talking and Seeing Math in Games” på Omvärldsbloggen som sköts av honom och drivs av Skolverket, It i skolan. Han tar upp RF som ett av redan pågående ” intressanta projekt som stakar ut lämpliga vägar för undervisning och lärande.”
    Läs inlägget

    Publicerat 2008, Sep 25 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Down with the Syndrome-see the person

    Marie-Louise, vars son går i en skola där eleverna arbetar med matematikspelet Rutiga Familjen, skriver om spelet och berättar kort om sin sons spelande.

    Läs inlägget

    Publicerat 2011, Apr 7 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Spelets saga

    bild spelets sagaKliv in i spelets fantasivärld och upptäck dess mikrovärld genom sagan. Träffa Rutiga Familjen på Plusgården, lär känna Tina och Bosse, hunden Krets, Morbror Kort, Moster Minus och alla kusiner! Att läsa sagan högt för klassen, kan vara ett utmärkt sätt att introducera spelet till de yngre eleverna.
    » Läs sagan om Rutiga familjen

    Publicerat 2011, Okt 11 (0 kommentar)

    Ur arkivet: ACT bloggar: Rutiga Familjen på Caleidoscopica

    bild ACTACT, All Creators Together , bloggar om vårt besök på Innovatums Science Center i Trollhättan, där vi tillsammans med våra amerikanska kollegor (lärare, it-pedagoger, rektorer och forskare) spelar Rutiga Familjen på Caleidoscopica.

    bild RF på CaleidoscopicaSedan maj 2012 finns matematikspelet tillgängligt på Science Center där det projiceras på en 34m2 stor yta och spelas interaktivt med hjälp av kuddar.

    Publicerat 2012, Maj 24 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Agenten och modellen ”lära-genom-handledning” kan gynna lärandet hos lågpresterande elever

    bild artikelTill AIED International Conference on Artificial Intelligence in Education, in Brighton, Storbritannien, presenterade Lena Pareto med kollegorna Daniel L. Schwartz från Stanford University, USA och Lars Svensson från Högskolan Väst, följande artikel 2009: Learning by guiding a teachable agent to play an educational game (eftersom artikeln publiceras internationellt, är den på engelska.)
    Abstrakt: Teachable agents are used to support transfer of game playing knowledge to domain knowledge for an educational, arithmetic game. A pre-posttest experiment study show promising learning effects for low ability students. » Läs mer

    Publicerat 2009, Jul 6 (0 kommentar)

8 reaktion på “Ur arkivet

    • Hej Marie

      Det är inte helt ovanligt att ”vuxna” har lite svårt med spelet till en början. Det kan bero på att spelet har ett annorlunda representationssätt och skiljer sig från den traditionella representationen med siffror, tal och matematiska operationstecken som vuxna är vana vid. Den initiala ”ovanan” brukar dock gå över när man har spelat en stund, då kanske man även märker att man delvis spelar mer intuitivt.

      Men du gav oss idén att skapa några korta instruktionsfilmer till spelet, så tack ska du ha! Du hittar dessa på Rutiga Familjens egen kanal på You Tube. Vi hoppas att de hjälper dig med spelet.

      Lycka till
      /Ann Nilsson

  1. Går det att få tillgång till spelet i skarpt läge eller är det testläget som gäller?

    • Hej Hillevi, jag har nu svarat på ditt tidigare mail (ledsen att det tog tid), där har du fått uppgifter om hur du registrerar dig och dina elever för att använda spelet fullt.
      Mvh, Lena

    • Hej Lars-Olov,

      du har tillgång till spelet utifrån denna sida, alltså rutigafamiljen.se
      Klicka på bilden längst upp till höger ”testa nya spelet”, välj Testskola, välj valfri testperson och använd ”test” som lösenord. Du behöver ett gratisprogram för att kunna spela, läs mer om detta under fliken Testa spelet.
      Mvh,
      Ann Nilsson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>