Du har hittat till Rutiga Familjen, matematikspelet som föddes 1996. Sedan dess står spelet i fokus för forskning kring grundskolematematik. Under åren har forskningsprojektet finansierats från olika håll. Varje finansieringstillfälle innebär oftast en specificering av de målen vi vill uppnå. Det övergripande syftet med denna forskning är dock detsamma: att matematik ska vara roligt. Parallellt med forskningsresultaten utvecklas detta syfte ytterligare, vi fokuserar för närvarande på: förståelse, attityd samt självbedömning.

  • Vända trenden "matte är svårt". Att förstå matematik från grunden, grafiskt  och till en början utan symboler och tal, för att sedan stegvis införa det traditionella matematikspråket.
  • Vända trenden "matte är tråkigt". Att tycka om matematik i den meningen att tycka att ämnet är helt ok, såklart är det bonus när eleven tycker att matte är jättekul.
  • Vända trenden att "man inte duger i matte". Att inse sin egen förmåga och bedöma att man kan eller tror sig kunna lösa uppgiften.

Forskning innebär konkret att spelet används som pedagogiskt material av aktiva lärare, att spelet spelas av verkliga elever i reella klasser, att spelet utvecklas i takt med forskningsresultaten samt att forskningsartiklar skrivs och presenteras/diskuteras internationellt. Det medför även att matematikspelet Rutiga Familjen uppmärksammas i pressen, av kommuner, privatpersoner, mm.

En ny version av Rutiga Familjens matematikspel har lanserats! Denna uppgradering medför bl.a. en optimerad spelhastighet för en ökad spelupplevelse, tillkomsten av åtta nya spel och hjälp till varje spel som kort beskriver spelmålet och poängtilldelningen. Läs mer om spelets nya version.

Fördjupa dig i materialet och tveka framförallt inte att testa spelet!

bild slumpa fram flera inlägg

    Ur arkivet: RF deltar i Unga Nätkulturer

    Rutiga Familjen deltar och används i  Lund Universitets projekt  ”Digitala dialoger – interaktion med digitala karaktärer via persondatorer och interaktiva skrivtavlor” som ingår i KK Stiftelsens program Unga Nätkulturer. Projektet handlar om att i samverkan med ungdomar i åldern 12 – 16 år kartlägga skeenden i pedagogiska dialoger mellan ungdomar och digitala karaktärer i digitala läromedel.

    Publicerat 2009, Sep 1 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Skolbarn spelade mattespel med högskolans forskare

    bild artikel”- Vad ni är smarta! Forskaren Lena Pareto berömmer barnen i klass tre från Skogshöjdens skola Trollhättan. De spelar mattespelet Rutiga Familjen tillsammans. Rutiga Familjen är resultatet av Lena Paretos forskning. Genom spelet vill hon uppmuntra barns upptäckarglädje.”
    Tidningsartikel Västpunkt, 2/2011 » Läs mer på s. 4

    Publicerat 2011, Nov 25 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Introduktion av konceptet ”utility games”, spelutveckling ur nyttighetsperspektiv

    bild artikelTill LearnIT konferensen Game in ´Action i Göteborg, presenterade Lena Pareto följande artikel 2007: Utility Games: gaming as a design strategy to achieve utility effects (eftersom artikeln publiceras internationellt, är den på engelska.)
    Abstrakt: The objective of this study is to introduce the concept of utility games, to develop a characterization of such a game category, and to explore design and evaluation issues particular for this category. By utility games, we refer to games predominantly designed for utility purposes, and where gaming is viewed as a design strategy to achieve the utility. Four utility games were analysed, with the following dimensions: the overall context, the utility objective, the game setting, evaluations performed and challenges related to design and evaluation. The analysis shows that the utility aspects and the game design are highly interrelated and affect each other on all levels of the design, and that evaluations of utility games have many dimensions to consider. A summary of lessons learnt and some recommendations to utility game designers are provided. » Läs mer

    Publicerat 2007, Jun 13 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Rutiga Familjen på studieresa i San Francisco

    Inom ramen av WGLN är Rutiga Familjen i USA denna vecka. Tre aktiva RF lärare och 2 rektorer från Uddevalla är tillsammans med Lena Pareto på studieresa i Palo Alto, San Francisco. Besöket innebär bl.a. en besöksdag på Stanford University samt besök av tre olika grundskolor och deras klasser.

    Vi börjar med en grundlig rundtur på det vackra universitetsområdet. Under lunchen lär vi oss hur det amerikanska grundskolesystemet är uppbyggt för att kunna jämföra med den svenska modellen. Sedan träffar vi vår samarbetspartner Daniel Schwartz och hans kollegor som bl.a. presenterar sitt arbete med Rutiga Familjen.

    bild skolanRancho Milpitas Middle School är den första skola som vi besöker. Vi bekantar oss med skolans filosofi, träffar Dr. Kimi Schmidt och hennes SO-elever, en årskurs 7-klass som arbetar med algebra samt skolans särskolegrupp.

    bild skolanSedan besöker vi tre klasser med skolans yngsta elever (5-6 år) på Encinal Elementary School. Dessa klasser fokuserar på läs- och skrivkunnighet. Vi träffar lärarna och eleverna, vi observerar deras koncentrerat arbete på sina iPads, laptops eller med audiomaterial.

    bild skolanSlutligen träffar vi lärarna och eleverna på Ponderosa Elemenatry School. Vi bekantar oss med tre årskurs 3 matematikklasser, där de på olika sätt arbetar med algebra.

    Publicerat 2012, Apr 19 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Rutiga Familjen för elever med dyskalkuli

    bild artikelTill ACM SIGACCESS konferensen Conference on Computers and Accessibility in Baltimore, USA, presenterade Lena Pareto följande artikel 2005: Graphical Arithmetic for Learners with Dyscalculia (eftersom artikeln publiceras internationellt, är den på engelska.) Abstrakt: We propose a model for arithmetic, based on graphical representations, to complement the symbolic language of mathematics. The focus is conceptual understanding of arithmetic. We argue that the graphical model supports understanding concepts known to be difficult for learners with dyscalculia, such as number-sense and decimal system. The proposed graphical representation share properties of the decimal system, but is closer to the semantic representation of numbers vital to the number-sense. The model is evaluated with school-children, but needs to be further tested by learners with dyscalculia. » Läs mer

    Publicerat 2005, Okt 9 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Ett spel som ökar talförståelsen

    bild artikel”Matematik kan vara svårt att förstå. Genom Lena Paretos dataspel kan fler elever få möjligheten att få en grundläggande talförståelse. En opublicerad studie har nyss genomfört med 500 elever från årskurs ett till sex och den visar markant bättre resultat för de elever som använde spelet under en tioveckorsperiod.”
    Tidningsartikel Ttela, onsdag 23 maj 2012 » Läs mer

    Publicerat 2012, Maj 23 (0 kommentar)

10 reaktion på “Ur arkivet

    • Hej Marie

      Det är inte helt ovanligt att ”vuxna” har lite svårt med spelet till en början. Det kan bero på att spelet har ett annorlunda representationssätt och skiljer sig från den traditionella representationen med siffror, tal och matematiska operationstecken som vuxna är vana vid. Den initiala ”ovanan” brukar dock gå över när man har spelat en stund, då kanske man även märker att man delvis spelar mer intuitivt.

      Men du gav oss idén att skapa några korta instruktionsfilmer till spelet, så tack ska du ha! Du hittar dessa på Rutiga Familjens egen kanal på You Tube. Vi hoppas att de hjälper dig med spelet.

      Lycka till
      /Ann Nilsson

  1. Går det att få tillgång till spelet i skarpt läge eller är det testläget som gäller?

    • Hej Hillevi, jag har nu svarat på ditt tidigare mail (ledsen att det tog tid), där har du fått uppgifter om hur du registrerar dig och dina elever för att använda spelet fullt.
      Mvh, Lena

    • Hej Lars-Olov,

      du har tillgång till spelet utifrån denna sida, alltså rutigafamiljen.se
      Klicka på bilden längst upp till höger ”testa nya spelet”, välj Testskola, välj valfri testperson och använd ”test” som lösenord. Du behöver ett gratisprogram för att kunna spela, läs mer om detta under fliken Testa spelet.
      Mvh,
      Ann Nilsson

Lämna ett svar till Ann Nilsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>