Du har hittat till Rutiga Familjen, matematikspelet som föddes 1996. Sedan dess står spelet i fokus för forskning kring grundskolematematik. Under åren har forskningsprojektet finansierats från olika håll. Varje finansieringstillfälle innebär oftast en specificering av de målen vi vill uppnå. Det övergripande syftet med denna forskning är dock detsamma: att matematik ska vara roligt. Parallellt med forskningsresultaten utvecklas detta syfte ytterligare, vi fokuserar för närvarande på: förståelse, attityd samt självbedömning.

  • Vända trenden "matte är svårt". Att förstå matematik från grunden, grafiskt  och till en början utan symboler och tal, för att sedan stegvis införa det traditionella matematikspråket.
  • Vända trenden "matte är tråkigt". Att tycka om matematik i den meningen att tycka att ämnet är helt ok, såklart är det bonus när eleven tycker att matte är jättekul.
  • Vända trenden att "man inte duger i matte". Att inse sin egen förmåga och bedöma att man kan eller tror sig kunna lösa uppgiften.

Forskning innebär konkret att spelet används som pedagogiskt material av aktiva lärare, att spelet spelas av verkliga elever i reella klasser, att spelet utvecklas i takt med forskningsresultaten samt att forskningsartiklar skrivs och presenteras/diskuteras internationellt. Det medför även att matematikspelet Rutiga Familjen uppmärksammas i pressen, av kommuner, privatpersoner, mm.

En ny version av Rutiga Familjens matematikspel har lanserats! Denna uppgradering medför bl.a. en optimerad spelhastighet för en ökad spelupplevelse, tillkomsten av åtta nya spel och hjälp till varje spel som kort beskriver spelmålet och poängtilldelningen. Läs mer om spelets nya version.

Fördjupa dig i materialet och tveka framförallt inte att testa spelet!

bild slumpa fram flera inlägg

    Ur arkivet: Rutiga Familjens matematikspel har uppgraderats

    bild testa nya speletIdag lanserar vi en ny version av Rutiga Familjens matematikspel. Uppgraderingen innebär en ny inloggning (med cookies), ökad spelupplevelse, nya matematikspel, nya valmöjligheter i befintliga spel samt hjälp till varje spel. Mer detaljerad finns nu:

    • Ny inloggningsrutin till spelet med snabbvalslista som underlättar inlogningen.
    • Optimering av spelets hastighet, spelets tidigare låga hastighet har nu åtgärdats. Notera dock att datorn kan behöva lite tid att ladda ner spelets nya version första gången för varje ny användare. När detta väl är gjort, bör hastigheten inte vara något bekymmer, snarare medföra en positiv spelupplevelse.
    • Åtta nya matematikspel har tillkommit, de hittas i fliken ”Hitta Paret – Plus & Minus”. Spelen heter:
      • Hitta paret upp till 10, 20, 100, 1000 (enbart pos tal)
      • Hitta paret upp ner 10, 20,100,1000 (pos & neg tal)
      bild RF spelDessa spel är spel där eleverna samarbetar för att hitta 2 kort som löser uppgiften.
      Tillkomsten av dessa nya spel medför att introsidan till spelet ser lite annorlunda ut.
      Nu finns det 3 flikar
      :
      • Hitta Paret – Plus & Minus, som innehåller 8 nya samarbetsspel. Det är på denna flik som spelet introsida öppnar sig.
      • Plus & Minus, som innehåller alla tidigare spel (10 kompisar, alla Inom Repet-spel samt alla Få bort alla-spel).
      • Gånger & Delat, som innehåller dela fyrkant och dela jämnt spel.
      Tillkomsten innebär att fliken ”Plus & Minus många gånger” f.n. är avstängd. Idén till dessa nya spel uppstod under Dalabergsskolans kreativa möte med Rutiga Familjen.
    • Multiplikationsspelen Dela Fyrkant och Dela Jämnt har nu möjlighet att spelas med/mot dator. I spelen Dela Fyrkant och Dela Jämnt i fliken Gånger & Delat finns nu möjligheten att spelas med eller mot datorn.
    • Till varje spel, ny som ”gammal”, finns nu ett hjälpdokument som kort sammanfattar målet med det valda spelet och hur poäng tilldelas. För att komma åt denna hjälp, väljer du först ett spel och ställer in spelets inställningar (operation, spela med/mot, mm.). In i spelet finns det valda spelets hjälp i menyn, under Hjälp. Klicka på Visa hjälp, så öppnas dokumentet i en annan flik. På detta sätt går det att bläddra mellan spelet och hjälpen, då spelet finns i en flik och hjälpen i en annan.

    Mycket spelglädje!

    Publicerat 2012, Feb 28 (1 kommentar)

    Ur arkivet: Wallenbergstiftelsen storsatsar på forskningsprojekt om matematik och IT

    bild artikel”Högskolan Väst har tillsammans med Stanford University och Lunds universitet tilldelats 1, 2 miljoner kronor för att utveckla grundskolans matematikundervisning med hjälp av IT och digitala whiteboard. Forshällaskolan i Uddevalla kommer nu i en studie att använda sig av Rutiga familjen, ett grafiskt matematikprogram utvecklat av Lena Pareto, forskare vid Högskolan Väst.”]
    Wallenbergstiftelsen storsatsar på forskningsprojekt om matematik och IT.”
    Nyhet Högskolan Väst, Trollhättan, fredag 26 september 2008 » Läs mer

    Publicerat 2008, Sep 26 (0 kommentar)

    Ur arkivet: MDI konferens USA

    Lena Magnusson är på MDI-konferensen Conference on Human Factors in Computing Systems i Los Angeles, USA. I år handlar två av konferensens tre teman om utbildning och underhållning. Lenas mål är att hitta alla nya rön inom forskningen.

    Intryck från konferensen:
    Det är en mycket intressant och lärorik konferens, även om det visat sig att inget direkt revolutionerande har hänt inom utbildningsområden det senaste året. Men en sak är säker: det är barn och datorer som gäller just nu!

    Publicerat 1998, Apr 18 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Spelets agent och eleverna umgås socialt via chatt

    bild artikelTill AIED konferensen 15th International Conference on Artificial Intelligence in Education, in Auckland, Nya Zeeland, presenterade Annika Silvervarg (Linköping Universitet) och kollegorna Lena Pareto, Magnus Haake, Thomas Strandberg samt Agneta Gulz (Lund Universitet) följande artikel 2011: An Educational Math Game with a Teachable Agent and a Social Chat (eftersom artikeln publiceras internationellt, är den på engelska.)
    Abstrakt: We present an educational math game, including a teachable agent and a social chat, that trains basic arithmetic skills with a focus on grounding base-ten concepts in spatial representations. It employs a board-game design with a variety of different sub-games, game modes and levels of difficulty. [...] In other words, the basic game with the TA contains a form of on-task conversation between agent and student. But the game architecture also has been extended with a chat where the student can engage in conversation with the TA, writing freely by means of the keyboard and bring up basically any topic in a chat-like manner. [...] One reason to include off-task conversation is to enrich the game and its motivational qualities for the age group in question (12-14 year olds). Another is to be able to explore whether such a conversational module can enable pedagogical interventions, such as supporting pupils math self efficacy and change negative attitudes toward math in general. » Läs mer

    Publicerat 2011, Jun 27 (0 kommentar)

    Ur arkivet: IKT i Majorna Linné

    Pia Börjesson, IKT pedagog i Majorna Linné i Göteborg, tipsar om spelet Rutiga Familjen och länkar till Sveriges Radio reportage om elever och lärare från Hovhultsskolan i Uddevalla som använder Rutiga Familjen  i matematikundervisningen.

    Till inlägget

    Publicerat 2010, Okt 28 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Agenten och modellen ”lära-genom-handledning” kan gynna lärandet hos lågpresterande elever

    bild artikelTill AIED International Conference on Artificial Intelligence in Education, in Brighton, Storbritannien, presenterade Lena Pareto med kollegorna Daniel L. Schwartz från Stanford University, USA och Lars Svensson från Högskolan Väst, följande artikel 2009: Learning by guiding a teachable agent to play an educational game (eftersom artikeln publiceras internationellt, är den på engelska.)
    Abstrakt: Teachable agents are used to support transfer of game playing knowledge to domain knowledge for an educational, arithmetic game. A pre-posttest experiment study show promising learning effects for low ability students. » Läs mer

    Publicerat 2009, Jul 6 (0 kommentar)

10 reaktion på “Ur arkivet

    • Hej Marie

      Det är inte helt ovanligt att ”vuxna” har lite svårt med spelet till en början. Det kan bero på att spelet har ett annorlunda representationssätt och skiljer sig från den traditionella representationen med siffror, tal och matematiska operationstecken som vuxna är vana vid. Den initiala ”ovanan” brukar dock gå över när man har spelat en stund, då kanske man även märker att man delvis spelar mer intuitivt.

      Men du gav oss idén att skapa några korta instruktionsfilmer till spelet, så tack ska du ha! Du hittar dessa på Rutiga Familjens egen kanal på You Tube. Vi hoppas att de hjälper dig med spelet.

      Lycka till
      /Ann Nilsson

  1. Går det att få tillgång till spelet i skarpt läge eller är det testläget som gäller?

    • Hej Hillevi, jag har nu svarat på ditt tidigare mail (ledsen att det tog tid), där har du fått uppgifter om hur du registrerar dig och dina elever för att använda spelet fullt.
      Mvh, Lena

    • Hej Lars-Olov,

      du har tillgång till spelet utifrån denna sida, alltså rutigafamiljen.se
      Klicka på bilden längst upp till höger ”testa nya spelet”, välj Testskola, välj valfri testperson och använd ”test” som lösenord. Du behöver ett gratisprogram för att kunna spela, läs mer om detta under fliken Testa spelet.
      Mvh,
      Ann Nilsson

Lämna ett svar till Ann Nilsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>