Du har hittat till Rutiga Familjen, matematikspelet som föddes 1996. Sedan dess står spelet i fokus för forskning kring grundskolematematik. Under åren har forskningsprojektet finansierats från olika håll. Varje finansieringstillfälle innebär oftast en specificering av de målen vi vill uppnå. Det övergripande syftet med denna forskning är dock detsamma: att matematik ska vara roligt. Parallellt med forskningsresultaten utvecklas detta syfte ytterligare, vi fokuserar för närvarande på: förståelse, attityd samt självbedömning.

  • Vända trenden "matte är svårt". Att förstå matematik från grunden, grafiskt  och till en början utan symboler och tal, för att sedan stegvis införa det traditionella matematikspråket.
  • Vända trenden "matte är tråkigt". Att tycka om matematik i den meningen att tycka att ämnet är helt ok, såklart är det bonus när eleven tycker att matte är jättekul.
  • Vända trenden att "man inte duger i matte". Att inse sin egen förmåga och bedöma att man kan eller tror sig kunna lösa uppgiften.

Forskning innebär konkret att spelet används som pedagogiskt material av aktiva lärare, att spelet spelas av verkliga elever i reella klasser, att spelet utvecklas i takt med forskningsresultaten samt att forskningsartiklar skrivs och presenteras/diskuteras internationellt. Det medför även att matematikspelet Rutiga Familjen uppmärksammas i pressen, av kommuner, privatpersoner, mm.

En ny version av Rutiga Familjens matematikspel har lanserats! Denna uppgradering medför bl.a. en optimerad spelhastighet för en ökad spelupplevelse, tillkomsten av åtta nya spel och hjälp till varje spel som kort beskriver spelmålet och poängtilldelningen. Läs mer om spelets nya version.

Fördjupa dig i materialet och tveka framförallt inte att testa spelet!

bild slumpa fram flera inlägg

    Ur arkivet: Kreativ workshop Sandersdalsskolan

    bild kreativ planschIdag har vi vår kreativa workshop tillsammans med 6 lärare från Sandersdalsskolan. Lärarna arbetar utifrån vad klassen arbetar med, hur klassen arbetar med det, vilka mål som styr och vilka utmaningar som finns. Sedan väljer varje årskurs en utmaning och ett mål att arbeta utifrån under tre lektioner där eleverna spelar med matematikspelet Rutiga Familjen.

    bild lärarnabild lärarnabild lärarna

    Utmaningarna och målen som valdes per årskurs samt lektionernas upplägg (mål, innehåll, val av spelpartner) ser ut som följande:
    ÅK 1
    Vald utmaning
    Öka tilltron till sin egen ”förmåga”
    Valt mål
    Kunna 10 kompisar för att gå vidare till 20 kompisar
    Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)

    ÅK 2
    Vald utmaning
    Uthållighet, koncentration och tänka tyst
    Valt mål
    Förstå hur man tänker (hitta strategier för större tal…)
    Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)

    ÅK 5
    Vald utmaning
    Att vi ska nå alla elever på sin nivå
    Valt mål
    Se sambandet mellan addition och subtraktion
    Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)

    Publicerat 2012, Jan 17 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Högskolan Väst-student prisad av JUSEK – Uppsats om matematikspel och barns lärande gav stipendium

    bild artikel”Sveriges bästa uppsats i systemvetenskap skrevs av studenten Ann Nilsson från Högskolan Väst i Trollhättan. Det meddelade fackförbundet JUSEK häromdagen då man delade ut det s.k. BEST-stipendiet. Uppsatsen, Lärsituationens komplexitet för elever som upplever svårigheter i matematik – Rutiga Familjen i ny lärmiljö, utgör Ann Nilssons C-uppsats och examensarbete inom utbildningen Digitala media för design av upplevelser och lärande. Uppsatsen är också kopplad till ett forskningsprojekt som Ann Nilssons handledare bedriver i samarbete med bl.a. Stanford University i USA.”
    Pressrelease Högskolan Väst, Trollhättan, fredag 16 oktober 2009 » Läs mer

    Publicerat 2009, Okt 16 (0 kommentar)

    Ur arkivet: RF deltar i Unga Nätkulturer

    Rutiga Familjen deltar och används i  Lund Universitets projekt  ”Digitala dialoger – interaktion med digitala karaktärer via persondatorer och interaktiva skrivtavlor” som ingår i KK Stiftelsens program Unga Nätkulturer. Projektet handlar om att i samverkan med ungdomar i åldern 12 – 16 år kartlägga skeenden i pedagogiska dialoger mellan ungdomar och digitala karaktärer i digitala läromedel.

    Publicerat 2009, Sep 1 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Kreativ workshop Hovhultsskolan

    bild kreativ plansch Idag har vi vår kreativa workshop tillsammans med 12 lärare från Hovhultskolan. Lärarna arbetar utifrån vad klassen arbetar med, hur klassen arbetar med det, vilka mål som styr och vilka utmaningar som finns. Sedan väljer varje årskurs en utmaning och ett mål att arbeta utifrån under tre lektioner där eleverna spelar med matematikspelet Rutiga Familjen.

    bild lärarnabild lärarnabild lärarna

    Utmaningarna och målen som valdes per årskurs samt lektionernas upplägg (mål, innehåll, val av spelpartner) ser ut som följande:
    ÅK 1
    Vald utmaning
    Att alla har taluppfattning 0-10
    Valt mål
    Att alla kan tiokompisarna
    Valt upplägg (Klicka på bilden för förstoring)


    ÅK 2
    Vald utmaning
    ‘Matte är roligt’, stor spridning kunskapsmässigt
    Valt mål
    Huvudräkning, 10-kompisar
    Valt upplägg (Klicka på bilden för förstoring)

    ÅK 3
    Vald utmaning
    Att alla elever ska kunna dela upp tal
    Valt mål
    Förståelse för hur tal delas upp
    Valt upplägg (Klicka på bilden för förstoring)

    ÅK 4 & 5
    Vald utmaning
    4:an: Få eleverna att våga testa olika strategier.
    5:an: Logiskt tänkande. Testa om det kan vara rätt och inte alltid förlita sig på uträkningen.
    Valt mål
    4:an: Multiplikationstabellerna, att förstå multiplikation och upptäcka genvägar.
    5:an: Att välja rätt strategi vid problemlösning med multiplikation och division.
    Valt upplägg (Klicka på bilden för förstoring)

    ÅK 5
    Vald utmaning
    Få eleverna att förstå från skuld till termometer till negativa tal, konkret till abstrakt
    Valt mål
    Negativa tal
    Valt upplägg (Klicka på bilden för förstoring)

    ÅK 5-6 träning
    Vald utmaning
    Kunna se en mängd och uppfatta antalet utan att räkna
    Valt mål
    Kunna se vilka tal som hör ihop och bildar 10
    Valt upplägg (Klicka på bilden för förstoring)

    ÅK 5-6 sär
    Vald utmaning
    Konkret – abstrakt
    Valt mål
    Förståelse
    Valt upplägg (Klicka på bilden för förstoring)

    Publicerat 2012, Jan 25 (0 kommentar)

    Ur arkivet: ECTEL konferens i Spanien

    Lena Pareto är tillsammans med Ann Nilsson på EC-TEL konferensen 5th European Conference on Technology Enhanced Learning, i Barcelona, Spanien. Följande artikel publiceras: The Complexity of Integrating Technology Enhanced Learning in Special Math Education: a Case Study.

    Publicerat 2010, Sep 28 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Skoldatatekskonferens för Västra Sverige

    Lena Pareto, spelets skapare och projektets forskningsledare (Högskolan Väst) och Ylva Dahl, skolutvecklare, projektets skolansvarige samt lärare på Forshällaskolan i Uddevalla presenterar matematikspelet och den senaste forskningen under Skoldatatekskonferensen för Västra Sverige i Göteborg som i år har matematik som tema:
    Utveckla matematisk förståelse och kreativa resonemang med innovativt datorspel

    Publicerat 2009, Nov 26 (0 kommentar)

8 reaktion på “Ur arkivet

    • Hej Marie

      Det är inte helt ovanligt att ”vuxna” har lite svårt med spelet till en början. Det kan bero på att spelet har ett annorlunda representationssätt och skiljer sig från den traditionella representationen med siffror, tal och matematiska operationstecken som vuxna är vana vid. Den initiala ”ovanan” brukar dock gå över när man har spelat en stund, då kanske man även märker att man delvis spelar mer intuitivt.

      Men du gav oss idén att skapa några korta instruktionsfilmer till spelet, så tack ska du ha! Du hittar dessa på Rutiga Familjens egen kanal på You Tube. Vi hoppas att de hjälper dig med spelet.

      Lycka till
      /Ann Nilsson

  1. Går det att få tillgång till spelet i skarpt läge eller är det testläget som gäller?

    • Hej Hillevi, jag har nu svarat på ditt tidigare mail (ledsen att det tog tid), där har du fått uppgifter om hur du registrerar dig och dina elever för att använda spelet fullt.
      Mvh, Lena

    • Hej Lars-Olov,

      du har tillgång till spelet utifrån denna sida, alltså rutigafamiljen.se
      Klicka på bilden längst upp till höger ”testa nya spelet”, välj Testskola, välj valfri testperson och använd ”test” som lösenord. Du behöver ett gratisprogram för att kunna spela, läs mer om detta under fliken Testa spelet.
      Mvh,
      Ann Nilsson

Lämna ett svar till marie Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>