Du har hittat till Rutiga Familjen, matematikspelet som föddes 1996. Sedan dess står spelet i fokus för forskning kring grundskolematematik. Under åren har forskningsprojektet finansierats från olika håll. Varje finansieringstillfälle innebär oftast en specificering av de målen vi vill uppnå. Det övergripande syftet med denna forskning är dock detsamma: att matematik ska vara roligt. Parallellt med forskningsresultaten utvecklas detta syfte ytterligare, vi fokuserar för närvarande på: förståelse, attityd samt självbedömning.

  • Vända trenden "matte är svårt". Att förstå matematik från grunden, grafiskt  och till en början utan symboler och tal, för att sedan stegvis införa det traditionella matematikspråket.
  • Vända trenden "matte är tråkigt". Att tycka om matematik i den meningen att tycka att ämnet är helt ok, såklart är det bonus när eleven tycker att matte är jättekul.
  • Vända trenden att "man inte duger i matte". Att inse sin egen förmåga och bedöma att man kan eller tror sig kunna lösa uppgiften.

Forskning innebär konkret att spelet används som pedagogiskt material av aktiva lärare, att spelet spelas av verkliga elever i reella klasser, att spelet utvecklas i takt med forskningsresultaten samt att forskningsartiklar skrivs och presenteras/diskuteras internationellt. Det medför även att matematikspelet Rutiga Familjen uppmärksammas i pressen, av kommuner, privatpersoner, mm.

En ny version av Rutiga Familjens matematikspel har lanserats! Denna uppgradering medför bl.a. en optimerad spelhastighet för en ökad spelupplevelse, tillkomsten av åtta nya spel och hjälp till varje spel som kort beskriver spelmålet och poängtilldelningen. Läs mer om spelets nya version.

Fördjupa dig i materialet och tveka framförallt inte att testa spelet!

bild slumpa fram flera inlägg

    Ur arkivet: Spelet är utvecklat för att främja kausal reflektion och gynna bra val

    bild artikelTill APLEC konferensen International Workshop on Adaptation and Personalization in E-B/Learning using Pedagogic Conversational Agents, in Hawaii, USA, presenterade Lena Pareto följande artikel 2010: A Teachable Agent Game for Elementary School Mathematics promoting Causal Reasoning and Choice (eftersom artikeln publiceras internationellt, är den på engelska.)
    Abstrakt: We describe a mathematics computer game for children designed to promote causal reasoning, choice-making, and other higher-order cognitive activities. The game consists of a choice-based board game, enhanced with a conversational, teachable agent, taught to play the game, by the child, through demonstrations and questions. Game design is motivated by causal reasoning theory and educational psychology. The game is currently evaluated in an ongoing large-scale study that seeks to investigate the game’s effects on the players’ abilities to reason and make productive choices. The study involves 20 elementary-school classes at different levels. » Läs mer på s.18

    Publicerat 2010, Jun 20 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Rutiga Familjen för elever med intellektuella funktionsnedsättningar och behov av särskilt stöd

    bild artikelTill ICDVRAT konferensen, 9th International Conference on Disability, Virtual Reality and Associated Technologies, in Laval, France, presenterade Lena Pareto följande artikel september 2012: Mathematical Literacy for everyone using Arithmetic Games (eftersom artikeln publiceras internationellt, är den på engelska).
    Abstrakt: An innovative mathematics game shown to be effective for low-achieving mainstream students is tested in special education for learners with intellectual disabilities. The game relies on a graphical, intuitive representation for numbers and arithmetic operations to foster conceptual understanding and numbers sense, and provides a set of 2-player games to develop strategic thinking and reasoning skills. The game runs on computers and interactive white boards, and as an augmented reality application at a science centre. We compare its use in special education and mainstream education with respect to usage, performance levels and learning gain. The game has been used by teachers in special educations, with gains in mathematical understanding, strategic thinking and communication skills as effects. » För närvarande är endast abstraktet publicerat. Artikeln publiceras online den 15:e mars 2013 i ICDVRAT:s arkiv.
    Ta del av Lena Paretos presentation: Mathematical Literacy for everyone using Arithmetic Games

    Publicerat 2012, Sep 11 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Forskningsresultat: Rutiga Familjen engagerar elever att förstå begrepp och resonera strategiskt

    bild artikelEn ny artikel ”A Teachable Agent Game Engaging Primary School Children to Learn Arithmetic Concepts and Reasoning” har publicerats i en internationell tidskrift om intelligenta spel och andra digitala verktyg i skolmiljö: International Journal of Artificial Intelligence in Education av Springer

    (eftersom artikeln publiceras internationellt, är den på engelska).
    Abstrakt:  In this paper we will describe a learning environment designed to foster conceptual understanding and reasoning in mathematics among younger school children. The learning environment consists of 48 2-player game variants based on a graphical model of arithmetic where the mathematical content is intrinsically interwoven with the game idea. The environment also features teachable agents, which are computer programs that can be taught and behave according to their knowledge. Thus, the environment provides both learning-by-doing (playing the game) and learning-by-teaching (teaching the agent to play). It differs from other learning-by-teaching systems 1) by targeting basic mathematics and primary grade students; 2) by using teachable agents as an extension to educational games in order to leverage engagement, reflection and learning; and 3) by using an agent-driven question dialogue to challenge students’ mathematical thinking, to role-model learner behaviour and to transfer game knowledge to out-of-game mathematics. The teachable agent game is described and evaluated in an authentic classroom study enrolling 443 students from 22 classes in 9 schools. Students range from 2nd to 6th grade of mainstream classes and 7th to 8th grade for students with difficulties in mathematics. Part of the study was designed as a quasi-experimental study with controls; part was designed to examine students’ change in mental models of arithmetic before and after game play. All students took pre- and post mathematics tests. The 314 playing students used the game and taught their agents during regular math-classes for three months, whereas the control classes attended standard instruction and took the tests. A questionnaire was distributed in the end of the study to investigate students’ perceptions and performances of the agent-tutoring task. Results show that 1) there is a significant learning gain for playing student compared to controls, 2) the learning environment can engage children in advanced mathematical thinking in early education, 3) that young primary students can act as successful tutors. Thus, we conclude that teachable agents is a candidate for leveraging learning in educational games to deeper levels that transfer outside the game. This idea combines the motivational power of games with the reflective power of a teachable agent asking though-provoking, deep questions on the learning material during game play.

    Pareto, L. (2014). A Teachable Agent Game Engaging Primary School Children to Learn Arithmetic Concepts and Reasoning. In International Journal of Artificial Intelligence in Education, Volume 24, Issue 3, pp 251-283. Springer New York.

    Publicerat 2014, Sep 18 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Spelets påverkan på elevernas konceptuell förståelse och attityd

    bild artikelI den vetenskapliga tidskriften Educational Technology Research and Development publiceras följande artikel 2012: A teachable-agent-based game affording collaboration and competition: evaluating math comprehension and motivation (eftersom artikeln publiceras internationellt, är den på engelska).
    Abstrakt: This paper presents an educational game in mathematics based on an apprenticeship model using a teachable agent, as well as an evaluative study of how the game affects (1) conceptual understanding and (2) attitudes towards mathematics. In addition, we discuss how collaborative and competitive affordances of the game may affect understanding and motivation. 19 students played the game in pairs once a week during math lessons for 7 weeks (the game-playing group) while another 19 students followed the regular curriculum (the control group). Math comprehension scores increased significantly for the game-playing group but not the control group (p < 0.05). However, there was no significant difference in attitude change between the two groups. Post hoc analyses indicated that game-playing primarily affected students’ confidence in explaining math to a peer, but not their enjoyment of doing so. Collaborative and competitive activities seem to carry a strong motivational influence for students to play the game. » Läs mer

    Publicerat 2012, Maj 21 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Spelets pedagogik

    bild spelets pedagogikLäs om spelets grafiska utformning, dess mikrovärld samt pedagogik och få samtidigt en översikt  över de olika spelen. Eftersom Rutiga Familjen ändrar sig i takt med forskningen, uppdateras handledningen i skrivandets stund. Under tiden kan du ta del av en tidigare version som introduktion  till Rutiga Familjens kärna.
    » Läs handledningen från 2008

    Publicerat 2011, Okt 12 (0 kommentar)

    Ur arkivet: WGLN symposium

    Rutiga Familjen deltar i WGLN:s symposium i Lund, Harnessing Technology for Learning – University and School Partnerships. Symposiet är en del av en större satsning på lärande och informationsteknik som Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse finansierar. Målsättningen är att lyfta fram nya tekniker och metoder för undervisning på grundskola och gymnasium – även särskolor – och att förverkliga dessa i konkreta klassrumsanpassade verktyg som i det dagliga arbetet verkar stimulerande för både elever och lärare.

    Lena Pareto, vars proof-of-concept finansierades av WGLN 2006-2007, presenterar matematikspelet och pilotstudiens resultat:

    Who plays the math game best – you or the agent you just taught?
    Teachable Agent Games for Early Math

    Under symposiet tas första kontakten med Lund Universitet och grunden till ett framtida samarbete läggs.

    Publicerat 2008, Mar 31 (0 kommentar)

8 reaktion på “Ur arkivet

    • Hej Marie

      Det är inte helt ovanligt att ”vuxna” har lite svårt med spelet till en början. Det kan bero på att spelet har ett annorlunda representationssätt och skiljer sig från den traditionella representationen med siffror, tal och matematiska operationstecken som vuxna är vana vid. Den initiala ”ovanan” brukar dock gå över när man har spelat en stund, då kanske man även märker att man delvis spelar mer intuitivt.

      Men du gav oss idén att skapa några korta instruktionsfilmer till spelet, så tack ska du ha! Du hittar dessa på Rutiga Familjens egen kanal på You Tube. Vi hoppas att de hjälper dig med spelet.

      Lycka till
      /Ann Nilsson

  1. Går det att få tillgång till spelet i skarpt läge eller är det testläget som gäller?

    • Hej Hillevi, jag har nu svarat på ditt tidigare mail (ledsen att det tog tid), där har du fått uppgifter om hur du registrerar dig och dina elever för att använda spelet fullt.
      Mvh, Lena

    • Hej Lars-Olov,

      du har tillgång till spelet utifrån denna sida, alltså rutigafamiljen.se
      Klicka på bilden längst upp till höger ”testa nya spelet”, välj Testskola, välj valfri testperson och använd ”test” som lösenord. Du behöver ett gratisprogram för att kunna spela, läs mer om detta under fliken Testa spelet.
      Mvh,
      Ann Nilsson

Lämna ett svar till Lars-Olov Ågren Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>