Du har hittat till Rutiga Familjen, matematikspelet som föddes 1996. Sedan dess står spelet i fokus för forskning kring grundskolematematik. Under åren har forskningsprojektet finansierats från olika håll. Varje finansieringstillfälle innebär oftast en specificering av de målen vi vill uppnå. Det övergripande syftet med denna forskning är dock detsamma: att matematik ska vara roligt. Parallellt med forskningsresultaten utvecklas detta syfte ytterligare, vi fokuserar för närvarande på: förståelse, attityd samt självbedömning.

  • Vända trenden "matte är svårt". Att förstå matematik från grunden, grafiskt  och till en början utan symboler och tal, för att sedan stegvis införa det traditionella matematikspråket.
  • Vända trenden "matte är tråkigt". Att tycka om matematik i den meningen att tycka att ämnet är helt ok, såklart är det bonus när eleven tycker att matte är jättekul.
  • Vända trenden att "man inte duger i matte". Att inse sin egen förmåga och bedöma att man kan eller tror sig kunna lösa uppgiften.

Forskning innebär konkret att spelet används som pedagogiskt material av aktiva lärare, att spelet spelas av verkliga elever i reella klasser, att spelet utvecklas i takt med forskningsresultaten samt att forskningsartiklar skrivs och presenteras/diskuteras internationellt. Det medför även att matematikspelet Rutiga Familjen uppmärksammas i pressen, av kommuner, privatpersoner, mm.

En ny version av Rutiga Familjens matematikspel har lanserats! Denna uppgradering medför bl.a. en optimerad spelhastighet för en ökad spelupplevelse, tillkomsten av åtta nya spel och hjälp till varje spel som kort beskriver spelmålet och poängtilldelningen. Läs mer om spelets nya version.

Fördjupa dig i materialet och tveka framförallt inte att testa spelet!

bild slumpa fram flera inlägg

    Ur arkivet: ACM SIGACCESS konferens i USA

    Lena Pareto är på ACM SIGACCESS konferensen Conference on Computers and Accessibility in Baltimore, USA, och presenterar följande artikel: Graphical Arithmetic for Learners with Dyscalculia.

    Publicerat 2005, Okt 9 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Kreativ workshop Sandersdalsskolan

    bild kreativ planschIdag har vi vår kreativa workshop tillsammans med 6 lärare från Sandersdalsskolan. Lärarna arbetar utifrån vad klassen arbetar med, hur klassen arbetar med det, vilka mål som styr och vilka utmaningar som finns. Sedan väljer varje årskurs en utmaning och ett mål att arbeta utifrån under tre lektioner där eleverna spelar med matematikspelet Rutiga Familjen.

    bild lärarnabild lärarnabild lärarna

    Utmaningarna och målen som valdes per årskurs samt lektionernas upplägg (mål, innehåll, val av spelpartner) ser ut som följande:
    ÅK 1
    Vald utmaning
    Öka tilltron till sin egen ”förmåga”
    Valt mål
    Kunna 10 kompisar för att gå vidare till 20 kompisar
    Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)

    ÅK 2
    Vald utmaning
    Uthållighet, koncentration och tänka tyst
    Valt mål
    Förstå hur man tänker (hitta strategier för större tal…)
    Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)

    ÅK 5
    Vald utmaning
    Att vi ska nå alla elever på sin nivå
    Valt mål
    Se sambandet mellan addition och subtraktion
    Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)

    Publicerat 2012, Jan 17 (0 kommentar)

    Ur arkivet: RF letar efter samarbetspartners

    Projektet kan innebära kommersialisering av produkten om lämplig samarbetspartner hittas. Kontakter har tagits med möjliga intressenter såsom Natur&Kultur, Levande böcker, och Gammafon Multimedia. Intresse för projektet finns hos samtliga, men ingen av kontakterna har lett till ett samarbete. Skälen är olika – vad gäller Natur&Kultur så anser de projektet vara mycket intressant ur pedagogisk synvinkel men inte ur kommersiell.
    Skälen de anger är

    1) att marknaden allmänt i Sverige för läromedel är för liten för att bli lönsam
    2) att renodlade IT-läromedel är svåra att sälja
    3) att lärare vill ha IT-läromedel som är begränsade till specifika träningsmoment
    4) att lärare inte vill ha läromedel som klart går utanför läroplanen:

    - ”lågstadielärare vill inte höra talas om negativa tal”
    - av princip kan inte samma spel användas på lågstadiet som på högstadiet
    - projektet grundidé är ett nytt sätt att se matematik som bygger på en djupare förståelse och många lärare har själva inte den förståelsen.

    De två första punkterna verkar vara ett allmänt problem, medan de två sista är specifikt för projektet ifråga. Min slutsats blir att åtminstone Natur&Kultur anser att idéerna i projektet är för nytänkande för att slå som kommersiell produkt.
    Vad gäller de spelorienterade potentiella samarbetsparterna, så anser de att spelet är kul och kan tänka sig att ta med det som en del i ett annat CD-rom spel. Min uppfattning är att de ser projektet rent ur spel- och nöjesperspektiv, utan att förstå eller bry sig om den pedagogiska potential som finns i projektet. Vår ståndpunkt är att den pedagogiska aspekten är för betydande och intressant för att inte ges utrymme som ett eget spel.

    Publicerat 1999, Jan 1 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Skolbarn spelade mattespel med högskolans forskare

    bild artikel”- Vad ni är smarta! Forskaren Lena Pareto berömmer barnen i klass tre från Skogshöjdens skola Trollhättan. De spelar mattespelet Rutiga Familjen tillsammans. Rutiga Familjen är resultatet av Lena Paretos forskning. Genom spelet vill hon uppmuntra barns upptäckarglädje.”
    Tidningsartikel Västpunkt, 2/2011 » Läs mer på s. 4

    Publicerat 2011, Nov 25 (0 kommentar)

    Ur arkivet: AERA konferens i USA

    Lena Pareto deltar i konferensen AERA , American Educational Research Association, in New Orleans, Louisiana, USA, och presenterar med kollegorna Annika Silvervarg från Linkoping Universitet, Magnus, Haake, Betty Tärning  och Agneta Gulz från Lund Universitet följande artikel: Pedagogical Agents: Pedagogical Interventions via Integration of Task-Oriented and Socially-Oriented Conversation.

    Publicerat 2011, Apr 8 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Högskolan Väst-student prisad av JUSEK – Uppsats om matematikspel och barns lärande gav stipendium

    bild artikel”Sveriges bästa uppsats i systemvetenskap skrevs av studenten Ann Nilsson från Högskolan Väst i Trollhättan. Det meddelade fackförbundet JUSEK häromdagen då man delade ut det s.k. BEST-stipendiet. Uppsatsen, Lärsituationens komplexitet för elever som upplever svårigheter i matematik – Rutiga Familjen i ny lärmiljö, utgör Ann Nilssons C-uppsats och examensarbete inom utbildningen Digitala media för design av upplevelser och lärande. Uppsatsen är också kopplad till ett forskningsprojekt som Ann Nilssons handledare bedriver i samarbete med bl.a. Stanford University i USA.”
    Pressrelease Högskolan Väst, Trollhättan, fredag 16 oktober 2009 » Läs mer

    Publicerat 2009, Okt 16 (0 kommentar)

10 reaktion på “Ur arkivet

  1. Я думаю, что Вы ошибаетесь. Могу это доказать. Пишите мне в PM.

  2. Sitter här med min IPad. Försöker komma in och spela. Jag kommer fram till klassen men där är det stopp. Går det inte att spela på paddan? Hade tänkt låta eleverna spela på den. Eja

    • Hej Eja

      Kul att du utmanar oss alla ;D
      Det du skriver är alldeles korrekt. Du kan logga in, men sen blir det stopp av den anledning att själva spelet är i JAVA, ett program som inte stöds av iPad. Synd, jag vet, speciellt när du planerat allt. Att anpassa spelet till iPad ligger dock i vår pipeline ;D
      /Ann

Lämna ett svar till Eja Nilson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>