Du har hittat till Rutiga Familjen, matematikspelet som föddes 1996. Sedan dess står spelet i fokus för forskning kring grundskolematematik. Under åren har forskningsprojektet finansierats från olika håll. Varje finansieringstillfälle innebär oftast en specificering av de målen vi vill uppnå. Det övergripande syftet med denna forskning är dock detsamma: att matematik ska vara roligt. Parallellt med forskningsresultaten utvecklas detta syfte ytterligare, vi fokuserar för närvarande på: förståelse, attityd samt självbedömning.

  • Vända trenden "matte är svårt". Att förstå matematik från grunden, grafiskt  och till en början utan symboler och tal, för att sedan stegvis införa det traditionella matematikspråket.
  • Vända trenden "matte är tråkigt". Att tycka om matematik i den meningen att tycka att ämnet är helt ok, såklart är det bonus när eleven tycker att matte är jättekul.
  • Vända trenden att "man inte duger i matte". Att inse sin egen förmåga och bedöma att man kan eller tror sig kunna lösa uppgiften.

Forskning innebär konkret att spelet används som pedagogiskt material av aktiva lärare, att spelet spelas av verkliga elever i reella klasser, att spelet utvecklas i takt med forskningsresultaten samt att forskningsartiklar skrivs och presenteras/diskuteras internationellt. Det medför även att matematikspelet Rutiga Familjen uppmärksammas i pressen, av kommuner, privatpersoner, mm.

En ny version av Rutiga Familjens matematikspel har lanserats! Denna uppgradering medför bl.a. en optimerad spelhastighet för en ökad spelupplevelse, tillkomsten av åtta nya spel och hjälp till varje spel som kort beskriver spelmålet och poängtilldelningen. Läs mer om spelets nya version.

Fördjupa dig i materialet och tveka framförallt inte att testa spelet!

bild slumpa fram flera inlägg

    Ur arkivet: APLEC konferens i USA

    Lena Pareto deltar i APLEC konferensen International Workshop on Adaptation and Personalization in E-B/Learning using Pedagogic Conversational Agents, in Hawaii, USA, och presenterar följande artikel: A Teachable Agent Game for Elementary School Mathematics promoting Causal Reasoning and Choice.

    Publicerat 2010, Jun 20 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Kreativ workshop Unnerödsskolan

    bild kreativ planschIdag har vi vår kreativa workshop tillsammans med lärarna från Unnerödsskolan. Lärarna arbetar utifrån vad klassen arbetar med, hur klassen arbetar med det, vilka mål som styr och vilka utmaningar som finns. Sedan väljer varje årskurs en utmaning och ett mål att arbeta utifrån under tre lektioner där eleverna spelar med matematikspelet Rutiga Familjen.

    bild lärarnabild lärarnabild lärarna

    Utmaningarna och målen som valdes per årskurs samt lektionernas upplägg (mål, innehåll, val av spelpartner) ser ut som följande:
    ÅK 1-3
    Vald utmaning
    Spännvidd av kunskaper
    Valt mål
    Förstå talens värde:
    1 Ental, tiotal
    2 Ental, tiotal, hundratal
    3 Ental, tiotal, hundratal, tusental
    Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)


    ÅK 4
    Vald utmaning
    Se sambandet
    Valt mål
    Att förstå sambandet mellan division och multiplikation
    Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)

    ÅK 5
    Vald utmaning
    Dåligt självförtroende, brister i grunderna
    Valt mål
    Alla elever ska tycka att matte är roligt (eller helt ok)
    Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)

    Publicerat 2012, Jan 19 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Enkät till alla deltagande lärare

    Inför vårt fortsatta arbete under Fas I av Skolverkets satsning på matematik i Uddevalla 2011-2013 har vi sammanställt en enkät som riktar sig till alla deltagande lärare i projektet. Syftet med enkäten är att delvis fungera som ett tillfälle för lärarna att reflektera över sin relation och syn på ämnet matematik, som en utgångspunkt för våra fortsatta diskussioner. Delvis kommer enkätsvaren att  sammanställas och konkretiseras i gemensamma idébanker som vi alla kan ta del av och diskutera kring, som t.ex.:

    - vad kan påverka synen på ämnet (fråga B.4)
    - exempel på alternativa matematiklektioner (fråga C.2)
    - exempel på bedömningsmetoder och brister i våra vanliga bedömningsinstrument (fråga C.4-6)
    - vad värdesätts i undervisningssammanhang (fråga C.8)
    - vad är speciellt utmanande (fråga C.9)
    - vilka förväntningar och farhågor finns det inför detta projekt (fråga D.3-4)

    Nedan presenteras alla frågor som finns i enkäten. Svaren behandlas dock inte i detta forum.

    Enkätens frågor är indelade i 4 teman:
    A. Bakgrund
    1. Vilket år är du född?
    2. Vad har du för slags lärarutbildning alternativt annan utbildning?
    3. Vilken ämnesinriktning har du i din utbildning (om någon)? Om du har en ämnesinriktning, vad gjorde att du valde just den?
    4. Har du någon annan ämnesutbildning/fortbildning?
    5. Hur många år har du undervisat?
    6. Vilka åldrar har du huvudsakligen undervisat?
    7. Vilka ämnen har du huvudsakligen undervisat i?

    B. Egna erfarenheter från skoltiden
    1. Vilket/vilka var dina egna favoritämnen i skolan?
    2. Hur upplevde du själv matematik under din skolgång?
    3. Berätta om ditt starkaste matematikminne från skoltiden!
    4. Har någonting inträffat eller gjort att du efter skoltiden förändrat din syn på och/eller inställning till matematik? I så fall vad och på vilket sätt?

    C. Egna erfarenheter från lärarrollen
    1. Berätta hur en typisk matematiklektion går till när du undervisar!
    2. Berätta om den/de mest ovanliga matematiklektionen/erna du hållit!
    3. Vilka läromedel/hjälpmedel använder du mest i din matematikundervisning? Vilka använder du helst?
    4. Hur bedömer du dina elevers matematikförståelse? Berätta om alla sätt du kan komma på!
    5. Vad tycker du om de nationella proven i matematik som bedömningsinstrument?
    6. Har du någon gång upplevt att en elevs matematiska förståelse är väsentligt skilt från hur eleven presterar på t.ex. prov och tester? Vad är det i så fall som skiljer sig åt?
    7. Hur upplever du dina elevers attityd och inställning till matematikämnet?
    8. Berätta om ditt bästa minne från din egen matematikundervisning!
    9. Berätta om någon situation som du som matematiklärare har upplevt speciellt utmanade och/eller frustrerande!

    D. Om projektet
    1. Har du varit med i andra utvecklingsprojekt tidigare? I så fall vad har det/dessa handlat om?
    2. Varför har du valt/blivit utvald att delta i skolverkets matematiksatsning?
    3. Vilka förväntningar har du på projektet?
    4. Vilka farhågor har du inför projektet?
    5. Vad skulle du helst av allt önska att ett matematikprojekt ger dig som lärare?

    Publicerat 2011, Okt 26 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Spelets presentation i korthet

    bild Rutiga Familjens presentationRutiga Familjen presenteras regelbundet  i samband med nationella och internationella konferenser, matematikdagar, skolträffar, mm. Ta del av några av dessa presentationer som inledning till matematikspelet och den bakomliggande  pedagogiken samt som introduktion till de senaste forskningsresultaten. Observera att vissa presentationer är på engelska, då de används i internationellt sammanhang.

    » A Teachable-Agent Arithmetic Game’s effects on Mathematics Understanding, Attitude and Self-Efficacy (2011, AIED konferens)
    » A Teachable Agent Game for Elementary School Mathematics promoting Causal Reasoning and Choice (2010, APLEC konferens)
    » Utveckla matematisk förståelse och kreativa resonemang med innovativt datorspel (nov 2009, Skoldatatekskonferens för Västra Sverige)

    Publicerat 2011, Okt 13 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Storsatsning på forskning

    bild artikel”Högskolan Väst i Trollhättan har tillsammans med Stanford University och Lunds universitet fått 1,2 miljoner kronor för att utveckla grundskolans matematikundervisning med hjälp av IT och digitala whiteboard.”
    Tidningsartikel Elektronik i Norden, 15/2008, fredag 17 oktober 2008 » Läs mer på s. 25

    Publicerat 2008, Okt 17 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Gemensam matematikdag

    Under Fas I av Skolverkets satsning på matematik i Uddevalla 2011-2013 har idag Högskolan Väst i Trollhättan i samarbete med 6 skolor från Uddevalla kommun sin första projektkonferens under namnet Vår matematik dag på Dalabergsskolan i Uddevalla.

    Under denna heldag erbjuds en gemensam inledning om förmågor/kompetenser i matematik utifrån Lgr 11 följd av tre pass med följande innehåll:

    1. Spela med Lena – Rutiga familjen, där lärarna testar spelet med handledning och ställer sina frågor till Lena Pareto, spelets skapare.

    2. Labba med Learning studies Kollegialt lärande. Introduktion av ”Learning studies” med Kjell Svanström, kommunal samordnare för Matematiksatsningen 2011 samt med Livia Norström och Lena Nilsson från Högskolan Väst.

    3. Leka med Louise Varför satsa på matematik? Hur kan vi göra matematikundervisningen mer laborativ, lockande och begriplig? med Louise Alström, utvecklingspedagog i matematik och svenska.

    Dagsprogram:

    8.30 – 9.30 Inledning
    9.30 – 10.00  Kaffe
    10.00 – 11.30  Pass 1
    11.30 – 12.30  Lunch
    12.30 – 14.00  Pass 2
    14.00 – 14.30  Kaffe
    14.30 – 16.00  Pass 3
    16.00 – 16.30  Avslutning

    Publicerat 2011, Nov 1 (0 kommentar)

10 reaktion på “Ur arkivet

  1. Я думаю, что Вы ошибаетесь. Могу это доказать. Пишите мне в PM.

  2. Sitter här med min IPad. Försöker komma in och spela. Jag kommer fram till klassen men där är det stopp. Går det inte att spela på paddan? Hade tänkt låta eleverna spela på den. Eja

    • Hej Eja

      Kul att du utmanar oss alla ;D
      Det du skriver är alldeles korrekt. Du kan logga in, men sen blir det stopp av den anledning att själva spelet är i JAVA, ett program som inte stöds av iPad. Synd, jag vet, speciellt när du planerat allt. Att anpassa spelet till iPad ligger dock i vår pipeline ;D
      /Ann

Lämna ett svar till Eja Nilson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>