Du har hittat till Rutiga Familjen, matematikspelet som föddes 1996. Sedan dess står spelet i fokus för forskning kring grundskolematematik. Under åren har forskningsprojektet finansierats från olika håll. Varje finansieringstillfälle innebär oftast en specificering av de målen vi vill uppnå. Det övergripande syftet med denna forskning är dock detsamma: att matematik ska vara roligt. Parallellt med forskningsresultaten utvecklas detta syfte ytterligare, vi fokuserar för närvarande på: förståelse, attityd samt självbedömning.

  • Vända trenden "matte är svårt". Att förstå matematik från grunden, grafiskt  och till en början utan symboler och tal, för att sedan stegvis införa det traditionella matematikspråket.
  • Vända trenden "matte är tråkigt". Att tycka om matematik i den meningen att tycka att ämnet är helt ok, såklart är det bonus när eleven tycker att matte är jättekul.
  • Vända trenden att "man inte duger i matte". Att inse sin egen förmåga och bedöma att man kan eller tror sig kunna lösa uppgiften.

Forskning innebär konkret att spelet används som pedagogiskt material av aktiva lärare, att spelet spelas av verkliga elever i reella klasser, att spelet utvecklas i takt med forskningsresultaten samt att forskningsartiklar skrivs och presenteras/diskuteras internationellt. Det medför även att matematikspelet Rutiga Familjen uppmärksammas i pressen, av kommuner, privatpersoner, mm.

En ny version av Rutiga Familjens matematikspel har lanserats! Denna uppgradering medför bl.a. en optimerad spelhastighet för en ökad spelupplevelse, tillkomsten av åtta nya spel och hjälp till varje spel som kort beskriver spelmålet och poängtilldelningen. Läs mer om spelets nya version.

Fördjupa dig i materialet och tveka framförallt inte att testa spelet!

bild slumpa fram flera inlägg

    Ur arkivet: Digital Dagbok

    Ylva, en av studenterna  bakom bloggen Digital Dagbok beskriver kort sina intryck kring Lena Pareto’s föreläsning om Rutiga Familjen, dyskalkyli och matematik.

    Läs inlägget

    Publicerat 2009, Nov 24 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Rutiga Familjen utvärderas utifrån elevernas förståelse, attityd och bedömning av den egna förmågan

    bild artikelTill AIED konferensen 15th International Conference on Artificial Intelligence in Education, in Auckland, Nya Zeeland, presenterade Lena Pareto och kollegorna Tobias Arvemo (Högskolan Väst), Ylva Dahl (Uddevalla Skolor), Magnus Haake samt Agneta Gulz (Lund Universitet) följande artikel 2011 :A Teachable-Agent Arithmetic Game’s effects on Mathematics Understanding, Attitude and Self-Efficacy (eftersom artikeln publiceras internationellt, är den på engelska.)
    Abstrakt: A teachable-agent arithmetic game is presented and evaluated in terms of student performance, attitude and self-efficacy. An experimental pre-post study design was used, enrolling 153 3rd and 5th grade students in Sweden. The playing group showed significantly larger gains in math performance and self-efficacy beliefs, but not in general attitude towards math, than the control groups. The contributions in relation to previous work include a new educational game being evaluated, and an emphasis on self-efficacy in the study as a strong predictor of math achievements. » Läs mer

    Publicerat 2011, Jun 27 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Uddevalla kammar hem mattemiljoner

    bild artikel”Uddevalla slog storslam i regeringens mattesatsning. En speciell satsning i staden får 2,5 miljoner kronor i bidrag från Skolverket, vilket är det tredje största i Sverige.”
    Tidningsartikel Bohusläningen, onsdag 6 april 2011 » Läs mer

    Publicerat 2011, Apr 6 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Kreativ workshop Norgårdenskolan

    bild kreativ planschIdag har vi vår kreativa workshop tillsammans med 10 lärare från Norgårdenskolan. Lärarna arbetar utifrån vad klassen arbetar med, hur klassen arbetar med det, vilka mål som styr och vilka utmaningar som finns. Sedan väljer varje årskurs en utmaning och ett mål att arbeta utifrån under tre lektioner där eleverna spelar med matematikspelet Rutiga Familjen.

    Utmaningarna och målen som valdes per årskurs samt lektionernas upplägg ser ut som följande:
    Åk 1
    Vald utmaning
    Matematiska likheter och likhetstecknets betydelse
    Valt mål
    Få alla elever att förstå att man läser från vänster till höger (även i matematiken)
    Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)

    Åk 1 (annan klass)
    Vald utmaning
    Liten grupp – mycket prat kring problematiken – konkret material för de elever som har svårare att ta till sig mattetänket
    Valt mål
    Använda matematikens uttrycksformer i samtal med kamrater med ”lite svårigheter”
    Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)

    Åk 2
    Vald utmaning
    Våga lita på sin förmåga
    Valt mål
    Matematiska likheter och likhetstecknets betydelser
    Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)

    Åk 3
    Vald utmaning
    Stora minus (0-20). Utmaning att släppa konkret material
    Valt mål
    Eget: att erbjuda olika sätt att tänka
    LGR11: att använda olika huvudräkningsstrategier
    Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)

    Publicerat 2012, Jan 12 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Datahäxan och mattesagan

    bild artikel”Lågstadieelever kan bli bättre i matte än vad mycket äldre elever är idag. Lena Magnusson , matematik-, pedagogik- och datorvetare på Orust är säker på sin sak. Hon har ett år på sig att ta fram ett datorprogram som visar att hon har rätt.”
    Tidningsartikel Bohusläningen, fredag 29 maj 1998, » Läs mer

    Publicerat 1998, Maj 29 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Spelet är utvecklat för att främja kausal reflektion och gynna bra val

    bild artikelTill APLEC konferensen International Workshop on Adaptation and Personalization in E-B/Learning using Pedagogic Conversational Agents, in Hawaii, USA, presenterade Lena Pareto följande artikel 2010: A Teachable Agent Game for Elementary School Mathematics promoting Causal Reasoning and Choice (eftersom artikeln publiceras internationellt, är den på engelska.)
    Abstrakt: We describe a mathematics computer game for children designed to promote causal reasoning, choice-making, and other higher-order cognitive activities. The game consists of a choice-based board game, enhanced with a conversational, teachable agent, taught to play the game, by the child, through demonstrations and questions. Game design is motivated by causal reasoning theory and educational psychology. The game is currently evaluated in an ongoing large-scale study that seeks to investigate the game’s effects on the players’ abilities to reason and make productive choices. The study involves 20 elementary-school classes at different levels. » Läs mer på s.18

    Publicerat 2010, Jun 20 (0 kommentar)

10 reaktion på “Ur arkivet

  1. Я думаю, что Вы ошибаетесь. Могу это доказать. Пишите мне в PM.

  2. Sitter här med min IPad. Försöker komma in och spela. Jag kommer fram till klassen men där är det stopp. Går det inte att spela på paddan? Hade tänkt låta eleverna spela på den. Eja

    • Hej Eja

      Kul att du utmanar oss alla ;D
      Det du skriver är alldeles korrekt. Du kan logga in, men sen blir det stopp av den anledning att själva spelet är i JAVA, ett program som inte stöds av iPad. Synd, jag vet, speciellt när du planerat allt. Att anpassa spelet till iPad ligger dock i vår pipeline ;D
      /Ann

Lämna ett svar till Binary options + Bitcoin = $ 7975 per week: https://make-1-btc-per-day.blogspot.ae?g=46 Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>