Du har hittat till Rutiga Familjen, matematikspelet som föddes 1996. Sedan dess står spelet i fokus för forskning kring grundskolematematik. Under åren har forskningsprojektet finansierats från olika håll. Varje finansieringstillfälle innebär oftast en specificering av de målen vi vill uppnå. Det övergripande syftet med denna forskning är dock detsamma: att matematik ska vara roligt. Parallellt med forskningsresultaten utvecklas detta syfte ytterligare, vi fokuserar för närvarande på: förståelse, attityd samt självbedömning.

  • Vända trenden "matte är svårt". Att förstå matematik från grunden, grafiskt  och till en början utan symboler och tal, för att sedan stegvis införa det traditionella matematikspråket.
  • Vända trenden "matte är tråkigt". Att tycka om matematik i den meningen att tycka att ämnet är helt ok, såklart är det bonus när eleven tycker att matte är jättekul.
  • Vända trenden att "man inte duger i matte". Att inse sin egen förmåga och bedöma att man kan eller tror sig kunna lösa uppgiften.

Forskning innebär konkret att spelet används som pedagogiskt material av aktiva lärare, att spelet spelas av verkliga elever i reella klasser, att spelet utvecklas i takt med forskningsresultaten samt att forskningsartiklar skrivs och presenteras/diskuteras internationellt. Det medför även att matematikspelet Rutiga Familjen uppmärksammas i pressen, av kommuner, privatpersoner, mm.

En ny version av Rutiga Familjens matematikspel har lanserats! Denna uppgradering medför bl.a. en optimerad spelhastighet för en ökad spelupplevelse, tillkomsten av åtta nya spel och hjälp till varje spel som kort beskriver spelmålet och poängtilldelningen. Läs mer om spelets nya version.

Fördjupa dig i materialet och tveka framförallt inte att testa spelet!

bild slumpa fram flera inlägg

    Ur arkivet: Introduktion av konceptet ”utility games”, spelutveckling ur nyttighetsperspektiv

    bild artikelTill LearnIT konferensen Game in ´Action i Göteborg, presenterade Lena Pareto följande artikel 2007: Utility Games: gaming as a design strategy to achieve utility effects (eftersom artikeln publiceras internationellt, är den på engelska.)
    Abstrakt: The objective of this study is to introduce the concept of utility games, to develop a characterization of such a game category, and to explore design and evaluation issues particular for this category. By utility games, we refer to games predominantly designed for utility purposes, and where gaming is viewed as a design strategy to achieve the utility. Four utility games were analysed, with the following dimensions: the overall context, the utility objective, the game setting, evaluations performed and challenges related to design and evaluation. The analysis shows that the utility aspects and the game design are highly interrelated and affect each other on all levels of the design, and that evaluations of utility games have many dimensions to consider. A summary of lessons learnt and some recommendations to utility game designers are provided. » Läs mer

    Publicerat 2007, Jun 13 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Skoldatatekskonferens för Västra Sverige

    Lena Pareto, spelets skapare och projektets forskningsledare (Högskolan Väst) och Ylva Dahl, skolutvecklare, projektets skolansvarige samt lärare på Forshällaskolan i Uddevalla presenterar matematikspelet och den senaste forskningen under Skoldatatekskonferensen för Västra Sverige i Göteborg som i år har matematik som tema:
    Utveckla matematisk förståelse och kreativa resonemang med innovativt datorspel

    Publicerat 2009, Nov 26 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Observationsperiod i RF klasserna

    Parallellt med att RF elever spelar matematikspelet utförs under Fas II i Skolverkets matematiksatsning 2011-2013 bl.a. klassrumsobservationer.

    Under mars och april 2012 planeras och genomförs 13 observationer hos 11 lärare i 4 Uddevallaskolor. Fyra observatörer (Lena Pareto, Maria Spante, Lena Nilsson och Ann Nilsson från Högskolan Väst) besöker varsin klass under en planerad matematiklektion med Rutiga Familjen.

    Varje lektionsupplägg är skapat av läraren och är unikt för varje klass. Det är också utgångspunkten för speltillfället som observeras. Under lektionen observeras bl.a. samspelet mellan lärare och elever, mellan elever och mellan elever och spelet. Observatörerna för anteckningar som sedan digitaliseras och sammanfattas, medan läraren skriver ner sina egna reflektioner kring RF-lektionerna.

    Under denna period får lärarna hjälp av Kjell Svanström, projektets koordinator och lärare på Dalabergskolan, med RF spelet och eventuella teknikaliteter.

    Publicerat 2012, Mar 8 (0 kommentar)

    Ur arkivet: ACT bloggar: Rutiga Familjen på Caleidoscopica

    bild ACTACT, All Creators Together , bloggar om vårt besök på Innovatums Science Center i Trollhättan, där vi tillsammans med våra amerikanska kollegor (lärare, it-pedagoger, rektorer och forskare) spelar Rutiga Familjen på Caleidoscopica.

    bild RF på CaleidoscopicaSedan maj 2012 finns matematikspelet tillgängligt på Science Center där det projiceras på en 34m2 stor yta och spelas interaktivt med hjälp av kuddar.

    Publicerat 2012, Maj 24 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Matematikprojekt får 2,5 miljoner

    bild pressmedddelande”Uddevalla kommun får 2,5 miljoner kronor av Skolverket till ett matematikprojekt inom sex grundskolor. Projektet sker i samarbete med Högskolan i Väst som tagit fram ett dataspel där matematisk förståelse tränas genom grafiska symboler i stället för siffror.”
    Pressrelease Uddevalla kommun, måndag 11 april 2011 » Läs mer

    Publicerat 2011, Apr 11 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Kreativ workshop Dalabergsskolan

    bild kreativ plansch Idag har vi vår första kreativa workshop tillsammans med 12 lärare från Dalabergsskolan. Lärarna arbetar utifrån vad klassen arbetar med, hur klassen arbetar med det, vilka mål som styr och vilka utmaningar som finns. Sedan väljer varje årskurs en utmaning och ett mål att arbeta utifrån under tre lektioner där eleverna spelar med matematikspelet Rutiga Familjen.

    bild lärarnabild lärarnabild lärarna

    Utmaningarna och målen som valdes per årskurs samt lektionernas upplägg (mål, innehåll, val av spelpartner) ser ut som följande:
    Spår 1 ÅK 1-2
    Vald utmaning
    -
    Valt mål
    10-kamraterna
    Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)

    Spår 1 ÅK 3-5
    Vald utmaning
    -
    Valt mål
    Förstå och använda 10-kompisar
    Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)

    Spår 2 & 3 ÅK 1-3
    Vald utmaning
    Svårt att få eleverna att förstå likamedtecknets betydelse
    Valt mål
    Att förstå vad likamedtecknet betyder
    bild spelutvecklingbild spelutvecklingIstället för att planera in sina tre lektioner, utvecklade lärarna en ny spelidé som har resulterat i flera nya spel!

    Spår 2 & 3 ÅK 2-5
    Vald utmaning
    Att eleverna ska bli säkra på multiplikationstabeller. Att kunna använda multiplikation i problemlösning: area, räknesagor
    Valt mål
    Kunna koppla multiplikationstabellen med areaberäkning
    Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)

    Spår 4 & 5  ÅK 1-3 & lilla gruppen
    Vald utmaning
    Öppna utsagor t ex: 7 + _ = 10 och 10  – _ = 4
    Valt mål
    Kunna 10-kamraterna utan att tveka
    Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)

    Publicerat 2012, Jan 11 (0 kommentar)

10 reaktion på “Ur arkivet

  1. Я думаю, что Вы ошибаетесь. Могу это доказать. Пишите мне в PM.

  2. Sitter här med min IPad. Försöker komma in och spela. Jag kommer fram till klassen men där är det stopp. Går det inte att spela på paddan? Hade tänkt låta eleverna spela på den. Eja

    • Hej Eja

      Kul att du utmanar oss alla ;D
      Det du skriver är alldeles korrekt. Du kan logga in, men sen blir det stopp av den anledning att själva spelet är i JAVA, ett program som inte stöds av iPad. Synd, jag vet, speciellt när du planerat allt. Att anpassa spelet till iPad ligger dock i vår pipeline ;D
      /Ann

Lämna ett svar till Ann Nilsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>