Du har hittat till Rutiga Familjen, matematikspelet som föddes 1996. Sedan dess står spelet i fokus för forskning kring grundskolematematik. Under åren har forskningsprojektet finansierats från olika håll. Varje finansieringstillfälle innebär oftast en specificering av de målen vi vill uppnå. Det övergripande syftet med denna forskning är dock detsamma: att matematik ska vara roligt. Parallellt med forskningsresultaten utvecklas detta syfte ytterligare, vi fokuserar för närvarande på: förståelse, attityd samt självbedömning.

  • Vända trenden "matte är svårt". Att förstå matematik från grunden, grafiskt  och till en början utan symboler och tal, för att sedan stegvis införa det traditionella matematikspråket.
  • Vända trenden "matte är tråkigt". Att tycka om matematik i den meningen att tycka att ämnet är helt ok, såklart är det bonus när eleven tycker att matte är jättekul.
  • Vända trenden att "man inte duger i matte". Att inse sin egen förmåga och bedöma att man kan eller tror sig kunna lösa uppgiften.

Forskning innebär konkret att spelet används som pedagogiskt material av aktiva lärare, att spelet spelas av verkliga elever i reella klasser, att spelet utvecklas i takt med forskningsresultaten samt att forskningsartiklar skrivs och presenteras/diskuteras internationellt. Det medför även att matematikspelet Rutiga Familjen uppmärksammas i pressen, av kommuner, privatpersoner, mm.

En ny version av Rutiga Familjens matematikspel har lanserats! Denna uppgradering medför bl.a. en optimerad spelhastighet för en ökad spelupplevelse, tillkomsten av åtta nya spel och hjälp till varje spel som kort beskriver spelmålet och poängtilldelningen. Läs mer om spelets nya version.

Fördjupa dig i materialet och tveka framförallt inte att testa spelet!

bild slumpa fram flera inlägg

    Ur arkivet: Hur kan agenten påverka elevens sociala motivation och prestation i summativa tester

    bild artikelTill AIED konferensen 15th International Conference on Artificial Intelligence in Education, in Auckland, Nya Zeeland, presenterade kollegan Björn Sjödén tillsammans med Lena Pareto, Betty Tärning samt Agneta Gulz (Lund Universitet) följande artikel 2011: Transferring Teaching to Testing – An Unexplored Aspect of Teachable Agents (eftersom artikeln publiceras internationellt, är den på engelska.)
    Abstrakt: The present study examined whether socio-motivational effects from working with a Teachable Agent (TA) might transfer from the formative learning phase to a summative test situation. Forty-nine students (9-10 years old) performed a digital pretest of math skills, then played a TA-based educational math game in school over a period of eight weeks. Thereafter, the students were divided into two groups, matched according to their pretest scores, and randomly assigned one of two posttest conditions: either with the TA present, or without the TA. Results showed that low-performers on the pretest improved significantly more on the posttest than did high-performers, but only when tested with the TA. We reason that low-performers might be more susceptible to a supportive social context – as provided by their TA – for performing well in a test situation. » Läs mer

    Publicerat 2011, Jun 27 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Kreativ workshop Hovhultsskolan

    bild kreativ plansch Idag har vi vår kreativa workshop tillsammans med 12 lärare från Hovhultskolan. Lärarna arbetar utifrån vad klassen arbetar med, hur klassen arbetar med det, vilka mål som styr och vilka utmaningar som finns. Sedan väljer varje årskurs en utmaning och ett mål att arbeta utifrån under tre lektioner där eleverna spelar med matematikspelet Rutiga Familjen.

    bild lärarnabild lärarnabild lärarna

    Utmaningarna och målen som valdes per årskurs samt lektionernas upplägg (mål, innehåll, val av spelpartner) ser ut som följande:
    ÅK 1
    Vald utmaning
    Att alla har taluppfattning 0-10
    Valt mål
    Att alla kan tiokompisarna
    Valt upplägg (Klicka på bilden för förstoring)


    ÅK 2
    Vald utmaning
    ‘Matte är roligt’, stor spridning kunskapsmässigt
    Valt mål
    Huvudräkning, 10-kompisar
    Valt upplägg (Klicka på bilden för förstoring)

    ÅK 3
    Vald utmaning
    Att alla elever ska kunna dela upp tal
    Valt mål
    Förståelse för hur tal delas upp
    Valt upplägg (Klicka på bilden för förstoring)

    ÅK 4 & 5
    Vald utmaning
    4:an: Få eleverna att våga testa olika strategier.
    5:an: Logiskt tänkande. Testa om det kan vara rätt och inte alltid förlita sig på uträkningen.
    Valt mål
    4:an: Multiplikationstabellerna, att förstå multiplikation och upptäcka genvägar.
    5:an: Att välja rätt strategi vid problemlösning med multiplikation och division.
    Valt upplägg (Klicka på bilden för förstoring)

    ÅK 5
    Vald utmaning
    Få eleverna att förstå från skuld till termometer till negativa tal, konkret till abstrakt
    Valt mål
    Negativa tal
    Valt upplägg (Klicka på bilden för förstoring)

    ÅK 5-6 träning
    Vald utmaning
    Kunna se en mängd och uppfatta antalet utan att räkna
    Valt mål
    Kunna se vilka tal som hör ihop och bildar 10
    Valt upplägg (Klicka på bilden för förstoring)

    ÅK 5-6 sär
    Vald utmaning
    Konkret – abstrakt
    Valt mål
    Förståelse
    Valt upplägg (Klicka på bilden för förstoring)

    Publicerat 2012, Jan 25 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Spelets pedagogik

    bild spelets pedagogikLäs om spelets grafiska utformning, dess mikrovärld samt pedagogik och få samtidigt en översikt  över de olika spelen. Eftersom Rutiga Familjen ändrar sig i takt med forskningen, uppdateras handledningen i skrivandets stund. Under tiden kan du ta del av en tidigare version som introduktion  till Rutiga Familjens kärna.
    » Läs handledningen från 2008

    Publicerat 2011, Okt 12 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Miljonsatsning på roligare matte

    bild artikel”Wallenbergsstiftelsen storsatsar på att utveckla matteundervisningen i Uddevalla med hjälp av IT. I ett särskilt projekt ska eleverna utveckla sitt matematiska tänkande genom ett dataprogram där de lär upp datorn. Tanken är att det ska vara kul att räkna och att eleverna ska se att matematiken är en viktig del av vardagen.”
    Sveriges Television, Västnytt, onsdag 24 september 2008 » Läs mer

    Publicerat 2008, Sep 24 (1 kommentar)

    Ur arkivet: Ny elevsida lanseras

    Efter lanseringen av en ny version av Rutiga Familjens administrationssida, lanserar vi även en ny elevsida. Där kan varje elev som tillhör en klass som spelar Rutiga Familjen:

    - logga in med sitt personliga lösenord
    - besvara testerna som lärare har tilldelat den enskilda eleven
    - skicka in sina svar och invänta resultat
    Testerna rättas automatiskt och testresultaten blir genast tillgängliga för läraren.

    Publicerat 2012, Jan 17 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Uddevalla lärare bloggar om Rutiga Familjen i USA

    I samband med Rutiga Familjens studieresa i San Francisco bloggar de deltagande lärarna och rektorerna om sin resa, sina möten och skolbesöken i Kalifornien. Följ deras berättelse i bloggen Matematikprojektet bloggar från USA!

    Publicerat 2012, Apr 14 (0 kommentar)

8 reaktion på “Ur arkivet

  1. Sitter här med min IPad. Försöker komma in och spela. Jag kommer fram till klassen men där är det stopp. Går det inte att spela på paddan? Hade tänkt låta eleverna spela på den. Eja

    • Hej Eja

      Kul att du utmanar oss alla ;D
      Det du skriver är alldeles korrekt. Du kan logga in, men sen blir det stopp av den anledning att själva spelet är i JAVA, ett program som inte stöds av iPad. Synd, jag vet, speciellt när du planerat allt. Att anpassa spelet till iPad ligger dock i vår pipeline ;D
      /Ann

Lämna ett svar till Ann Nilsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>