Du har hittat till Rutiga Familjen, matematikspelet som föddes 1996. Sedan dess står spelet i fokus för forskning kring grundskolematematik. Under åren har forskningsprojektet finansierats från olika håll. Varje finansieringstillfälle innebär oftast en specificering av de målen vi vill uppnå. Det övergripande syftet med denna forskning är dock detsamma: att matematik ska vara roligt. Parallellt med forskningsresultaten utvecklas detta syfte ytterligare, vi fokuserar för närvarande på: förståelse, attityd samt självbedömning.

  • Vända trenden "matte är svårt". Att förstå matematik från grunden, grafiskt  och till en början utan symboler och tal, för att sedan stegvis införa det traditionella matematikspråket.
  • Vända trenden "matte är tråkigt". Att tycka om matematik i den meningen att tycka att ämnet är helt ok, såklart är det bonus när eleven tycker att matte är jättekul.
  • Vända trenden att "man inte duger i matte". Att inse sin egen förmåga och bedöma att man kan eller tror sig kunna lösa uppgiften.

Forskning innebär konkret att spelet används som pedagogiskt material av aktiva lärare, att spelet spelas av verkliga elever i reella klasser, att spelet utvecklas i takt med forskningsresultaten samt att forskningsartiklar skrivs och presenteras/diskuteras internationellt. Det medför även att matematikspelet Rutiga Familjen uppmärksammas i pressen, av kommuner, privatpersoner, mm.

En ny version av Rutiga Familjens matematikspel har lanserats! Denna uppgradering medför bl.a. en optimerad spelhastighet för en ökad spelupplevelse, tillkomsten av åtta nya spel och hjälp till varje spel som kort beskriver spelmålet och poängtilldelningen. Läs mer om spelets nya version.

Fördjupa dig i materialet och tveka framförallt inte att testa spelet!

bild slumpa fram flera inlägg

    Ur arkivet: ECTEL konferens i Spanien

    Lena Pareto är tillsammans med Ann Nilsson på EC-TEL konferensen 5th European Conference on Technology Enhanced Learning, i Barcelona, Spanien. Följande artikel publiceras: The Complexity of Integrating Technology Enhanced Learning in Special Math Education: a Case Study.

    Publicerat 2010, Sep 28 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Skolverket satsar på matematik i Uddevalla

    Skolverket satsar på matematik i Uddevalla som i samarbete med Högskolan Väst under 2011-2013 har för mål att:
    - öka djupförståelse i taluppfattning och aritmetik hos elever årskurs 1-6
    - eleverna utvecklar sin förmåga till matematiska resonemang, samt sitt strategiska tänkande
    - nå högre måluppfyllelse i Nationella Prov i år 3 och år  5 i matematik
    - öka motivationen för en djupare förståelse för matematik hos deltagande elever och lärare
    - deltagande lärare få mer erfarenhet av och kunskap om att använda alternativa läromedel
    - utveckla effektiva didaktiska metoder för att integrera lärspelet i olika undervisningssituationer
    - fördjupa lärares syn på aritmetik genom diskussion om samband , mönster och förståelse av tal och de fyra räknesätten
    - skapa en möteskultur för erfarenhetsutbyte och didaktiska diskussioner som är både nivåövergripande (learning studies, skolmöten) och kommunövergripande (projektkonferenser).
    Projektet är indelat i tre faser:
    Fas I – Projektkonferens (en konferens/år för alla skolor och lärare som leds av forskarna),  samt skolgruppsmöten lärare och forskare tillsammans under HT 2011, där riktlinjer och genomförande definieras tillsammans.
    Fas II – Klassrumsobservationer, där lärspelet Rutiga Familjen används i matematikundervisningen, samt återkopplingsmöten (learning studies) och skolgruppsmöten (två möten/termin/skola, innefattar skolans lärare samt forskare) under VT 2012 och HT 2012.
    Fas III -  Projektkonferens, skolgruppsmöten, sammanställning av insamlat material, djupanalyser av data, rapportskrivning VT2013 samt spridning av resultaten.

    Läs hela ansökan

    Publicerat 2011, Sep 1 (0 kommentar)

    Ur arkivet: WGLN förlänger sitt bidrag

    Knut och Alice Wallenberg Stiftelse, WGLN III - Wallenberg Global Learning Network III förlänger sin finansiering av Rutiga Familjen under projektnamnet Talking and Seeing Math in Games.

    Efter ett 3 års finansiering, utökar WGLN sitt bidrag för perioden sept 2011 -dec 2012.

    Målsättningen är att RF blir mer ”självförsörjande” genom att:

    - öka lärarfunktionaliteten i Rutiga Familjen samt utveckla ett lärarverktyg för tilldelning (inkl. rättning) av tester. Syftet är att hjälpa lärarna i sin bedömning av eleven, där datan kan användas som underlag för utvärdering av elevens utveckling och inför framtida undervisningsbeslut.

    - utvärdera de olika ”lärmodes” som eleven använder för att lära sin agent, genom att genomföra en pre-post studie utifrån fyra förutsättningar: elever spelar inte RF (kontroll), elever spelar RF utan agent (brons), elever spelar RF med agent i ”teaching by showing” mode (silver) och elever spelar RF med agent i ”teaching by explaining” mode (guld).

    - förstärka teknologin för att klarar den ökande belastningen av det växande lärarnätverket, genom att bl. a. förfina alla spelnivåer, ta bort alla bugs, utveckla en videoserie som förklarar spelets egenskaper för lärarna och skapa en webbportal med bl.a. möjligheten för icke-deltagande lärare att kunna logga in och testa spelet.

    - analysera arbetets data ytterligare och publicera resultaten på en bred front, inkl. resultat av tekniska och psykologiska karaktär.

    Publicerat 2011, Sep 1 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Artikel publicerad i internationell tidskrift

    bild artikel Artikeln ”Mathematical Literacy for Everyone using Arithmetic games” har publicerats i en internationell tidskrift om barns hälsa och utveckling: International Journal on Child Health and Human Development av Nova publisher

    Pareto, L. (2014). Mathematical Literacy for Everyone using Arithmetic Games. In International Journal on Child Health and Human Development; Volume 7(4). Special issue: Virtual and Augmented Reality Environments for People with Special Needs. Editors: Orly Lahav, Paul Sharkey and Joav Merrick.

    Publicerat 2014, Sep 18 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Om spelets agent och lärmodellen ”att lära-genom-vägledning”

    bild artikelTill AIED International Conference on Artificial Intelligence in Education, in Brighton, Storbritannien, presenterade Lena Pareto följande artikel 2009: Teachable Agents that Learn by Observing Game Playing Behavior (eftersom artikeln publiceras internationellt, är den på engelska.)
    Abstrakt:  An educational game in mathematics targets cognitive skills oincluding pattern finding and generalization from example by teaching an agent. These can be difficult for young children, let alone teaching about them. Therefore, we have designed a new way of teaching an agent, the teach-by-guiding model. We describe the model and its basic implementation. Because this is a work-inprogress, we end by raising questions of how such an agent is perceived, and in what respect it may differ from other pedagogical agents. » Läs mer på s.31

    Publicerat 2009, Jul 6 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Presentationsmöte I

    FAS I i Skolverkets ”Matematiksatsning 2011” dras igång med det första av 4 presentationsmöten, där deltagande skolor introduceras till Skolverkets matematiksatsning i Uddevalla.

    bild Lena Paretobild Kjell SvanströmUnder mötet presenterar Lena Pareto detta 2 årsprojekt samt matematikspelet Rutiga Familjen. Även Kjell Svanström, projektets koordinator och lärare på Dalabergsskolan, kunnig inom Rutiga Familjen-konceptet genom Wallenbergsatsningen, presenterar sig och sin funktion inom projektet.

    Först på tur är Dalabergsskolan och Hovhultskolan!
    bild Dalabergsskolanbild Hovhultskolan

    Publicerat 2011, Sep 8 (0 kommentar)

8 reaktion på “Ur arkivet

  1. Sitter här med min IPad. Försöker komma in och spela. Jag kommer fram till klassen men där är det stopp. Går det inte att spela på paddan? Hade tänkt låta eleverna spela på den. Eja

    • Hej Eja

      Kul att du utmanar oss alla ;D
      Det du skriver är alldeles korrekt. Du kan logga in, men sen blir det stopp av den anledning att själva spelet är i JAVA, ett program som inte stöds av iPad. Synd, jag vet, speciellt när du planerat allt. Att anpassa spelet till iPad ligger dock i vår pipeline ;D
      /Ann

Lämna ett svar till Eja Nilson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>