Du har hittat till Rutiga Familjen, matematikspelet som föddes 1996. Sedan dess står spelet i fokus för forskning kring grundskolematematik. Under åren har forskningsprojektet finansierats från olika håll. Varje finansieringstillfälle innebär oftast en specificering av de målen vi vill uppnå. Det övergripande syftet med denna forskning är dock detsamma: att matematik ska vara roligt. Parallellt med forskningsresultaten utvecklas detta syfte ytterligare, vi fokuserar för närvarande på: förståelse, attityd samt självbedömning.

  • Vända trenden "matte är svårt". Att förstå matematik från grunden, grafiskt  och till en början utan symboler och tal, för att sedan stegvis införa det traditionella matematikspråket.
  • Vända trenden "matte är tråkigt". Att tycka om matematik i den meningen att tycka att ämnet är helt ok, såklart är det bonus när eleven tycker att matte är jättekul.
  • Vända trenden att "man inte duger i matte". Att inse sin egen förmåga och bedöma att man kan eller tror sig kunna lösa uppgiften.

Forskning innebär konkret att spelet används som pedagogiskt material av aktiva lärare, att spelet spelas av verkliga elever i reella klasser, att spelet utvecklas i takt med forskningsresultaten samt att forskningsartiklar skrivs och presenteras/diskuteras internationellt. Det medför även att matematikspelet Rutiga Familjen uppmärksammas i pressen, av kommuner, privatpersoner, mm.

En ny version av Rutiga Familjens matematikspel har lanserats! Denna uppgradering medför bl.a. en optimerad spelhastighet för en ökad spelupplevelse, tillkomsten av åtta nya spel och hjälp till varje spel som kort beskriver spelmålet och poängtilldelningen. Läs mer om spelets nya version.

Fördjupa dig i materialet och tveka framförallt inte att testa spelet!

bild slumpa fram flera inlägg

    Ur arkivet: Kreativa workshops

    Under januari 2012 anordnas 6 kreativa workshops inom ramen av Skolverkets satsning på matematik i Uddevalla.

    De deltagande skolorna är Dalabergsskolan, Hovhultskolan, Norgårdenskolan, Norrskolan, Sandersdalsskolan och Unnerödsskolan.Varje deltagande skola har en egen workshop under en halv dag, där lärarna arbetar i 2-3 grupper om ca 4st. Målet med denna gruppering är att framförallt få fram så många olika förslag som möjligt och att samtidigt begränsa gruppstorleken.

    Syftet med dessa workshop är att lärarna konkretiserar hur de vill arbeta med matematikspelet i sin undervisning utifrån matematiksatsningens mål och lärandemålen i läroplanen för matematik. Lärarnas roll är även att identifiera kritiska (unika) aspekter. Forskarnas roll är under dessa tillfällen att stimulera till kreativitet.

    Detta kreativa arbetet kan t.ex. ta avstamp i exempelfrågor som lärarna kan ställa sig:
    - Hur vill jag använda matematikspelet Rutiga Familjen i min undervisning?
    - Hur kan vi dela med varandra?
    - Vad vill jag att eleverna ska förstå?
    - Vad vill jag lära själv?

    Publicerat 2012, Jan 5 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Rutiga Familjen utvärderas utifrån elevernas förståelse, attityd och bedömning av den egna förmågan

    bild artikelTill AIED konferensen 15th International Conference on Artificial Intelligence in Education, in Auckland, Nya Zeeland, presenterade Lena Pareto och kollegorna Tobias Arvemo (Högskolan Väst), Ylva Dahl (Uddevalla Skolor), Magnus Haake samt Agneta Gulz (Lund Universitet) följande artikel 2011 :A Teachable-Agent Arithmetic Game’s effects on Mathematics Understanding, Attitude and Self-Efficacy (eftersom artikeln publiceras internationellt, är den på engelska.)
    Abstrakt: A teachable-agent arithmetic game is presented and evaluated in terms of student performance, attitude and self-efficacy. An experimental pre-post study design was used, enrolling 153 3rd and 5th grade students in Sweden. The playing group showed significantly larger gains in math performance and self-efficacy beliefs, but not in general attitude towards math, than the control groups. The contributions in relation to previous work include a new educational game being evaluated, and an emphasis on self-efficacy in the study as a strong predictor of math achievements. » Läs mer

    Publicerat 2011, Jun 27 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Kreativ workshop Unnerödsskolan

    bild kreativ planschIdag har vi vår kreativa workshop tillsammans med lärarna från Unnerödsskolan. Lärarna arbetar utifrån vad klassen arbetar med, hur klassen arbetar med det, vilka mål som styr och vilka utmaningar som finns. Sedan väljer varje årskurs en utmaning och ett mål att arbeta utifrån under tre lektioner där eleverna spelar med matematikspelet Rutiga Familjen.

    bild lärarnabild lärarnabild lärarna

    Utmaningarna och målen som valdes per årskurs samt lektionernas upplägg (mål, innehåll, val av spelpartner) ser ut som följande:
    ÅK 1-3
    Vald utmaning
    Spännvidd av kunskaper
    Valt mål
    Förstå talens värde:
    1 Ental, tiotal
    2 Ental, tiotal, hundratal
    3 Ental, tiotal, hundratal, tusental
    Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)


    ÅK 4
    Vald utmaning
    Se sambandet
    Valt mål
    Att förstå sambandet mellan division och multiplikation
    Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)

    ÅK 5
    Vald utmaning
    Dåligt självförtroende, brister i grunderna
    Valt mål
    Alla elever ska tycka att matte är roligt (eller helt ok)
    Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)

    Publicerat 2012, Jan 19 (0 kommentar)

    Ur arkivet: WGLN förlänger sitt bidrag

    Knut och Alice Wallenberg Stiftelse, WGLN III - Wallenberg Global Learning Network III förlänger sin finansiering av Rutiga Familjen under projektnamnet Talking and Seeing Math in Games.

    Efter ett 3 års finansiering, utökar WGLN sitt bidrag för perioden sept 2011 -dec 2012.

    Målsättningen är att RF blir mer ”självförsörjande” genom att:

    - öka lärarfunktionaliteten i Rutiga Familjen samt utveckla ett lärarverktyg för tilldelning (inkl. rättning) av tester. Syftet är att hjälpa lärarna i sin bedömning av eleven, där datan kan användas som underlag för utvärdering av elevens utveckling och inför framtida undervisningsbeslut.

    - utvärdera de olika ”lärmodes” som eleven använder för att lära sin agent, genom att genomföra en pre-post studie utifrån fyra förutsättningar: elever spelar inte RF (kontroll), elever spelar RF utan agent (brons), elever spelar RF med agent i ”teaching by showing” mode (silver) och elever spelar RF med agent i ”teaching by explaining” mode (guld).

    - förstärka teknologin för att klarar den ökande belastningen av det växande lärarnätverket, genom att bl. a. förfina alla spelnivåer, ta bort alla bugs, utveckla en videoserie som förklarar spelets egenskaper för lärarna och skapa en webbportal med bl.a. möjligheten för icke-deltagande lärare att kunna logga in och testa spelet.

    - analysera arbetets data ytterligare och publicera resultaten på en bred front, inkl. resultat av tekniska och psykologiska karaktär.

    Publicerat 2011, Sep 1 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Dataspel hjälper matematikelever

    bild reportage”En familj vid namn Rutiga familjen har hjälpt eleverna på Hovhultsskolan i Uddevalla att bli bättre på matematik. För i februari i år hakade två av skolans klasser på matematikprojektet Rutiga familjen.”
    Sveriges Radio, Nyheter P4 Väst, fredag 8 oktober 2010 » Läs artikeln och lyssna på reportaget

    Publicerat 2010, Okt 8 (0 kommentar)

    Ur arkivet: IT lär ut matte på nytt sätt

    bild artikel”Forskning och pedagogik går hand i hand när Wallenbergsstiftelsen storsatsar på matematik och IT i Uddevalla. Genom ett anslag på 1,2 miljoner kronor sätter IT-hungriga lärare Forshällaskolan på kartan.”
    Tidningsartikel Bohusläningen, Del 2, fredag 26 september 2008 » Läs mer

    Publicerat 2008, Sep 26 (0 kommentar)

10 reaktion på “Ur arkivet

  1. Я думаю, что Вы ошибаетесь. Могу это доказать. Пишите мне в PM.

  2. Sitter här med min IPad. Försöker komma in och spela. Jag kommer fram till klassen men där är det stopp. Går det inte att spela på paddan? Hade tänkt låta eleverna spela på den. Eja

    • Hej Eja

      Kul att du utmanar oss alla ;D
      Det du skriver är alldeles korrekt. Du kan logga in, men sen blir det stopp av den anledning att själva spelet är i JAVA, ett program som inte stöds av iPad. Synd, jag vet, speciellt när du planerat allt. Att anpassa spelet till iPad ligger dock i vår pipeline ;D
      /Ann

Lämna ett svar till Eja Nilson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>