Du har hittat till Rutiga Familjen, matematikspelet som föddes 1996. Sedan dess står spelet i fokus för forskning kring grundskolematematik. Under åren har forskningsprojektet finansierats från olika håll. Varje finansieringstillfälle innebär oftast en specificering av de målen vi vill uppnå. Det övergripande syftet med denna forskning är dock detsamma: att matematik ska vara roligt. Parallellt med forskningsresultaten utvecklas detta syfte ytterligare, vi fokuserar för närvarande på: förståelse, attityd samt självbedömning.

  • Vända trenden "matte är svårt". Att förstå matematik från grunden, grafiskt  och till en början utan symboler och tal, för att sedan stegvis införa det traditionella matematikspråket.
  • Vända trenden "matte är tråkigt". Att tycka om matematik i den meningen att tycka att ämnet är helt ok, såklart är det bonus när eleven tycker att matte är jättekul.
  • Vända trenden att "man inte duger i matte". Att inse sin egen förmåga och bedöma att man kan eller tror sig kunna lösa uppgiften.

Forskning innebär konkret att spelet används som pedagogiskt material av aktiva lärare, att spelet spelas av verkliga elever i reella klasser, att spelet utvecklas i takt med forskningsresultaten samt att forskningsartiklar skrivs och presenteras/diskuteras internationellt. Det medför även att matematikspelet Rutiga Familjen uppmärksammas i pressen, av kommuner, privatpersoner, mm.

En ny version av Rutiga Familjens matematikspel har lanserats! Denna uppgradering medför bl.a. en optimerad spelhastighet för en ökad spelupplevelse, tillkomsten av åtta nya spel och hjälp till varje spel som kort beskriver spelmålet och poängtilldelningen. Läs mer om spelets nya version.

Fördjupa dig i materialet och tveka framförallt inte att testa spelet!

bild slumpa fram flera inlägg

    Ur arkivet: Spelets saga animerad i 3D

    bild spelets saga animeradSagan finns nu delvis även i form av korta filmavsnitt. Filmerna kan inleda eller komplettera den skriftliga sagan. 3D filmerna är resultatet av ett projektarbete och skapades av Digitala Media studenter, Högskolan Väst i Trollhättan.
    » Titta på filmerna

    Publicerat 2011, Okt 10 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Spel om matematik Sveriges bästa systemvetaruppsats

    ”Sveriges bästa uppsats i systemvetenskap skrevs av studenten Ann Nilsson från Högskolan Väst. Därför tilldelas hon årets BEST-stipendium för uppsatsen Lärsituationens komplexitet för elever som upplever svårigheter i matematik – Rutiga Familjen i ny lärmiljö.”
    Pressrelease JUSEK, lördag 14 november 2009 » Läs mer

    Publicerat 2009, Nov 14 (0 kommentar)

    Ur arkivet: AIED konferens i Storbritannien

    Lena Pareto är på AIED International Conference on Artificial Intelligence in Education, in Brighton, Storbritannien. Under konferensen presenterar hon följande artikel: Teachable Agents that Learn by Observing Game Playing Behavior. Med kollegorna Daniel L. Schwartz från Stanford University, USA och Lars Svensson från Högskolan Väst, presenterar hon: Learning by guiding a teachable agent to play an educational game.

    Publicerat 2009, Jul 6 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Dataspel öppnar nya dörrar

    bild artikel”Eleverna i förberedelseklassen för nyblivna svenskar på Ramnerödsskolan står samlade vid en interaktiv skärm. Dataspelet Rutiga Familjen fångar allas uppmärksamhet när de rödfärgade kuberna på skärmen flyttas med ett enkelt fingertryck till större rutlådor.”
    Tidningsartikel Bohusläningen, torsdag 24 maj 2012 » Läs mer

    Publicerat 2012, Maj 24 (0 kommentar)

    Ur arkivet: EDMEDIA konferens i Schweiz

    Lena Pareto är på EDMEDIA-konferensen World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications in Lugano, Schweiz. Under konferensen presenterar hon följande artikel: The Squares Family: A Game and Story based Microworld for Understanding Arithmetic Concepts designed to attract girls.

    Publicerat 2004, Jun 21 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Kreativ workshop Lane Ryr skola

    bild kreativ plansch Idag har vi vår kreativa workshop tillsammans med 5 lärare från Lane Ryr skola. Lärarna arbetar utifrån vad klassen arbetar med, hur klassen arbetar med det, vilka mål som styr och vilka utmaningar som finns. Sedan väljer varje årskurs en utmaning och ett mål att arbeta utifrån under tre lektioner där eleverna spelar med matematikspelet Rutiga Familjen.

    Utmaningarna och målen som valdes per årskurs samt lektionernas upplägg ser ut som följande:
    Åk 1
    Vald utmaning
    10-kompisar, ”Hemlig agent”
    Valt mål
    Att få klassen helt säkra på 10-kompisar samt se sambandet mellan 10-kompisar i spelet och boken/verkligheten
    Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)

    Åk 2
    Vald utmaning
    Lära barnen att generalisera
    Valt mål
    Kunna tiotalsövergångar även på större tal
    Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)

    Åk 3
    Vald utmaning
    Tiotals- och hundratalsövergångar
    Valt mål
    Tiotalsövergångar
    Valt upplägg (klicka på bilden för förstoring)

    Publicerat 2012, Mar 19 (0 kommentar)

8 reaktion på “Ur arkivet

  1. Sitter här med min IPad. Försöker komma in och spela. Jag kommer fram till klassen men där är det stopp. Går det inte att spela på paddan? Hade tänkt låta eleverna spela på den. Eja

    • Hej Eja

      Kul att du utmanar oss alla ;D
      Det du skriver är alldeles korrekt. Du kan logga in, men sen blir det stopp av den anledning att själva spelet är i JAVA, ett program som inte stöds av iPad. Synd, jag vet, speciellt när du planerat allt. Att anpassa spelet till iPad ligger dock i vår pipeline ;D
      /Ann

Lämna ett svar till Eja Nilson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>