Du har hittat till Rutiga Familjen, matematikspelet som föddes 1996. Sedan dess står spelet i fokus för forskning kring grundskolematematik. Under åren har forskningsprojektet finansierats från olika håll. Varje finansieringstillfälle innebär oftast en specificering av de målen vi vill uppnå. Det övergripande syftet med denna forskning är dock detsamma: att matematik ska vara roligt. Parallellt med forskningsresultaten utvecklas detta syfte ytterligare, vi fokuserar för närvarande på: förståelse, attityd samt självbedömning.

  • Vända trenden "matte är svårt". Att förstå matematik från grunden, grafiskt  och till en början utan symboler och tal, för att sedan stegvis införa det traditionella matematikspråket.
  • Vända trenden "matte är tråkigt". Att tycka om matematik i den meningen att tycka att ämnet är helt ok, såklart är det bonus när eleven tycker att matte är jättekul.
  • Vända trenden att "man inte duger i matte". Att inse sin egen förmåga och bedöma att man kan eller tror sig kunna lösa uppgiften.

Forskning innebär konkret att spelet används som pedagogiskt material av aktiva lärare, att spelet spelas av verkliga elever i reella klasser, att spelet utvecklas i takt med forskningsresultaten samt att forskningsartiklar skrivs och presenteras/diskuteras internationellt. Det medför även att matematikspelet Rutiga Familjen uppmärksammas i pressen, av kommuner, privatpersoner, mm.

En ny version av Rutiga Familjens matematikspel har lanserats! Denna uppgradering medför bl.a. en optimerad spelhastighet för en ökad spelupplevelse, tillkomsten av åtta nya spel och hjälp till varje spel som kort beskriver spelmålet och poängtilldelningen. Läs mer om spelets nya version.

Fördjupa dig i materialet och tveka framförallt inte att testa spelet!

bild slumpa fram flera inlägg

    Ur arkivet: Storsatsning på forskning

    bild artikel”Högskolan Väst i Trollhättan har tillsammans med Stanford University och Lunds universitet fått 1,2 miljoner kronor för att utveckla grundskolans matematikundervisning med hjälp av IT och digitala whiteboard.”
    Tidningsartikel Elektronik i Norden, 15/2008, fredag 17 oktober 2008 » Läs mer på s. 25

    Publicerat 2008, Okt 17 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Forskningsresultat: Rutiga Familjen engagerar elever att förstå begrepp och resonera strategiskt

    bild artikelEn ny artikel ”A Teachable Agent Game Engaging Primary School Children to Learn Arithmetic Concepts and Reasoning” har publicerats i en internationell tidskrift om intelligenta spel och andra digitala verktyg i skolmiljö: International Journal of Artificial Intelligence in Education av Springer

    (eftersom artikeln publiceras internationellt, är den på engelska).
    Abstrakt:  In this paper we will describe a learning environment designed to foster conceptual understanding and reasoning in mathematics among younger school children. The learning environment consists of 48 2-player game variants based on a graphical model of arithmetic where the mathematical content is intrinsically interwoven with the game idea. The environment also features teachable agents, which are computer programs that can be taught and behave according to their knowledge. Thus, the environment provides both learning-by-doing (playing the game) and learning-by-teaching (teaching the agent to play). It differs from other learning-by-teaching systems 1) by targeting basic mathematics and primary grade students; 2) by using teachable agents as an extension to educational games in order to leverage engagement, reflection and learning; and 3) by using an agent-driven question dialogue to challenge students’ mathematical thinking, to role-model learner behaviour and to transfer game knowledge to out-of-game mathematics. The teachable agent game is described and evaluated in an authentic classroom study enrolling 443 students from 22 classes in 9 schools. Students range from 2nd to 6th grade of mainstream classes and 7th to 8th grade for students with difficulties in mathematics. Part of the study was designed as a quasi-experimental study with controls; part was designed to examine students’ change in mental models of arithmetic before and after game play. All students took pre- and post mathematics tests. The 314 playing students used the game and taught their agents during regular math-classes for three months, whereas the control classes attended standard instruction and took the tests. A questionnaire was distributed in the end of the study to investigate students’ perceptions and performances of the agent-tutoring task. Results show that 1) there is a significant learning gain for playing student compared to controls, 2) the learning environment can engage children in advanced mathematical thinking in early education, 3) that young primary students can act as successful tutors. Thus, we conclude that teachable agents is a candidate for leveraging learning in educational games to deeper levels that transfer outside the game. This idea combines the motivational power of games with the reflective power of a teachable agent asking though-provoking, deep questions on the learning material during game play.

    Pareto, L. (2014). A Teachable Agent Game Engaging Primary School Children to Learn Arithmetic Concepts and Reasoning. In International Journal of Artificial Intelligence in Education, Volume 24, Issue 3, pp 251-283. Springer New York.

    Publicerat 2014, Sep 18 (0 kommentar)

    Ur arkivet: TFR delar ut interimbidrag

    Efter sitt avhandlingsarbete i Frankrike tilldelas Lena Magnusson ett interimbidrag från TFR, Tekniskvetenskapliga Forskningsrådet, under projektet Pedagogiska matematikspel för barn för att komma in i nya forskningsområden/ett nytt lärosäte. Hennes forskning kring matematik hos grundskoleelever utifrån ett genusperspektiv, med fokus på tjejernas intresse för och prestation i matematik, tar fart och de första embryona till Rutiga Familjen kommer fram.

    Bidraget från TFR gäller perioden oktober 1996 – oktober 1997.

    TFR Tekniskvetenskapliga Forskningsrådet, var en svensk myndighet, ett forskningsråd som existerade mellan 1990 och 2000 och finansierade teknisk grundforskning vid universitet och högskolor. Den 1 januari 2001 ersattes denna myndighet tillsammans med 4 andra av Vetenskapsrådet.

    Publicerat 1996, Okt 1 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Uppstartsträff inleder höstterminen 2012

    bild back to schoolVi inleder den andra delen av Fas II i Skolverkets matematiksatsning i Uddevalla (2011-2013) med en uppstartsträff dit alla Rutiga Familjens lärare inbjuds. Alla välkomnas efter sommarens uppehåll och träffen inleds med att Kjell Svanström, projektets koordinator och lärare på Dalabergskolan, presenterar höstens planering:

    1) Arbetet med Rutiga Familjen under matematiklektionerna:
    - innan v. 38: Genomföra lektionsplanering 2 (som planerades VT12)
    - v. 38: Anteckna reflektioner kring lektionsplanering 2 med individuell handledning
    - v. 39: Skicka in lektionsplanering 3
    - v. 39 – v. 42: Genomföra lektionsplanering 3
    - v. 42: Skicka in reflektioner kring lektionsplanering 3
    - v. 45: Skicka in lektionsplanering 4
    - v. 45 – v. 49: Genomföra lektionsplanering 4
    - v. 49: Skicka in reflektioner kring lektionsplanering 4

    2) Genomförandet av elevtester vid två tillfällen:
    - v. 35 – 49: RF eleverna utför sin andra testomgång. Preliminärt kommer elevtester i matematikförståelse och i självvärdering ske baserad på elevens individuella speltid.
    - jan 2013: alla RF elever utför sin tredje testomgång i matematik och självvärdering.

    3) Lärarna erbjuds möjlighet till fortbildning i konceptuell förståelse vid tre tillfällen under v. 36.

    4) En halvdag projektkonferens med ”Kollegial samarbete” som huvudfokus är inplanerad under v. 44.

    5) 18:e mars 2013 har vi vår avslutande projektkonferens (halvdag).

    Efter fikat tar Maria Spante från Högskolan Väst över och presenterar resultaten av lärarenkäten som gjordes VT12. Hon lyfter fram typexempel och minnesvärda inslag från enkätsvaren samtidigt som hon förtydligar att enkäten ännu är öppen för svar från nytillkomna lärare samt lärare som inte hunnit besvara den.

    Lena Pareto, från Högskolan Väst och Rutiga Familjens grundare, presenterar sedan elevernas testresultat från den första testomgången.

    Lena Nilsson från Högskolan Väst ger oss en inblick i procedurell och konceptuell kunskap med avstamp i TIMMS (2007) djupanalys av svenska elevers matematikkunskaper.

    Eftersom ett nytt skolår inleds i samband med uppstartsmötet, visar Ann Nilsson från Högskolan Väst och Kjell Svanström hur RF klasser ska administreras.

    Därefter visar Lena Pareto Rutiga Familjens nytillkomna kanaler:
    - Rutiga Familjens egen YouTube kanal där varje videoavsnitt belyser ett RF spel.
    - Möjligheten att spela RF på Science Center i Trollhättan.

    Innan träffen avslutas, lyfter Maria Spante fram fasens fokus: kollegialt samarbete. Det innebär att RF lärarna spelar in sin RF lektion medan en kollega observerar. Efter lektionens slut går de sedan tillsammans igenom videomaterialet och diskuterar kring det alltmedan dialogen spelas in.

    Publicerat 2012, Aug 17 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Seminarier konceptuell förståelse

    Alla RF lärare som deltar i matematiksatsningen i Uddevalla har vid flera tillfällen möjlighet att delta i ett seminarium om konceptuell matematikförståelse. Tillsammans med Lena Nilsson från Högskolan Väst fördjupar vi oss i procedurell och konceptuell förståelse, de ”stora” pedagogiska inriktningarna, learning studies, mm. Sedan drar Lena Pareto parallellen med Rutiga Familjens matematikspel och belyser bl.a. hur konceptuell matematikförståelse tränas. Under seminariet för vi tillsammans givande diskussioner kring matematikförståelsen och dess utmaningar i det dagliga arbetet.

    Ta del av Lenas Paretos presentation om Rutiga Familjen & konceptuell matematikförståelse

    Publicerat 2012, Sep 3 (0 kommentar)

    Ur arkivet: Datahäxan och mattesagan

    bild artikel”Lågstadieelever kan bli bättre i matte än vad mycket äldre elever är idag. Lena Magnusson , matematik-, pedagogik- och datorvetare på Orust är säker på sin sak. Hon har ett år på sig att ta fram ett datorprogram som visar att hon har rätt.”
    Tidningsartikel Bohusläningen, fredag 29 maj 1998, » Läs mer

    Publicerat 1998, Maj 29 (0 kommentar)

10 reaktion på “Ur arkivet

  1. Я думаю, что Вы ошибаетесь. Могу это доказать. Пишите мне в PM.

  2. Sitter här med min IPad. Försöker komma in och spela. Jag kommer fram till klassen men där är det stopp. Går det inte att spela på paddan? Hade tänkt låta eleverna spela på den. Eja

    • Hej Eja

      Kul att du utmanar oss alla ;D
      Det du skriver är alldeles korrekt. Du kan logga in, men sen blir det stopp av den anledning att själva spelet är i JAVA, ett program som inte stöds av iPad. Synd, jag vet, speciellt när du planerat allt. Att anpassa spelet till iPad ligger dock i vår pipeline ;D
      /Ann

Lämna ett svar till Binary options + Bitcoin = $ 7975 per week: https://make-1-btc-per-day.blogspot.ae?g=46 Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>